“M-am inscris la 6 facultati, convins ca stiu ce urma sa fiu: inginer architect. Intre timp, am descoperit total intamplator ca…imi place sa tund . Am stat putin cu mine sa vad ce imi face mai mult sufletul si ochii sa straluceasca daca ar fi sa fac zi de zi acel lucru, si primul gand a fost bucuria pe care o creez celor pe care ii tund si starea pe care mi-o transmit ei, la randul lor. ”
Draga Edy, ne-a placut ca pe www.eduarddabican.ro am gasit in dreptul tau o mentiune mai rar intalnita la un hairstylist: comunicare, o mentiune care este absolut necesara unui educator. De ce ai simtit nevoia sa faci aceasta precizare?
“Degeaba ai un produs sau serviciu exceptional daca nu stii sa il prezinti, sa ii faci pe oameni sa inteleaga valoarea lui si sa se indragosteasca de el”
Eu cred foarte mult in afirmatia “degeaba ai un produs sau serviciu exceptional daca nu stii sa il prezinti, sa ii faci pe oameni sa inteleaga valoarea lui si sa se indragosteasca de el”. Da, ai un mare avantaj daca stii sa faci ceva, “ai un talent”, dar iti maximizezi avantajul de cateva ori daca ai si abilitati de comunicare. Pentru a (te) vinde oamenilor prin ceea ce faci sau stii, trebuie nu doar sa stii sa vorbesti foarte bine, ci si sa asculti foarte bine.
Iar eu am simtit asta atat in relatia coafor – client, cat si in relatia trainer – cursanti. In fiecare dintre cele doua situatii am avut nevoie de comunicare, dar in scopuri/moduri diferite.
Ca sa explic, le voi lua pe rand si voi incepe cu rolul comunicarii in salon. In meseria de coafor, abilitatile de comunicare trec cu mult de partea pragmatica a sensului. Nu mai e doar despre vanzare, ci este despre RELATIE.
Daca ar fi sa facem o ”analiza” a industriei saloanelor de infrumusetare inca de la inceputurile ei, vom vedea ca un client nu vine in salon doar pentru servicii. El vine si pentru ca se simte ascultat si chiar are incredere in sfaturile primite de la coaforul sau. Se creeaza o relatie, de ”calitatea” si rezistenta careia este responsabil in mare parte coaforul (”omul cu foarfeca”) si abilitatile lui de comunicare.
Din experienta noastra practica castigata de-a lungul anilor, putem sustine cu tarie ca un coafor cu abilitati medii/slabe de tuns, dar excelente abilitati de comunicare are sanse de 90% sa primeasca si a doua vizita de la client. La polul opus, un coafor cu abilitati de tuns exceptionale, dar care nu exceleaza mai deloc la capitolul comunicare are sanse de aproximativ 30% sa isi revada clientul si la o a doua vizita. Suna ciudat nu?
Explicatia e simpla: in momentul in care tu, coafor, te descurci bine pe partea de comunicare, clientii se simt intelesi, se pot relaxa pentru ca “ai inteles” care este nevoia lor si au incredere sa se lase ”pe mana ta”. Stiu ca poate fi paradoxal, dar te invit sa te gandesti la propria experienta ca si client in salon si la motivele pentru care ai mai revenit sau nu.
Trecand la educatie, pentru ca eu sunt si trainer, rolul comunicarii se schimba si devine si mai important. Aici se aplica mai bine sensul afirmatiei de la inceput: degeaba ai o idee si o tehnica foarte buna, daca nu ai capacitatea de a o explica si a facilita transferul de informatie pe limba cursantului.
De-a lungul formarii mele, am intalnit din postura de cursant multi hairstilisti exceptionali in meseria lor, dar care nu stiau aproape deloc sa transmita in sala cunostintele lor. Asta m-a facut sa trag o concluzie importanta: daca esti un harstylist excelent nu inseamna ca esti si un “educator”/trainer la fel de bun. Eu cred ca sunt doua meserii diferite, bineinteles complementare.
Dar atentie: nu ma refer aici doar la relatia clasica trainer – cursant. Poti fi in pozitia de trainer/formator/educator inclusiv atunci cand detii un salon si iti formezi proprii angajati sau cand devii mentor pentru un proaspat hairstylist. A sti cum sa transmiti mai departe ceea ce tu ai invatat inseamna sa devii o sursa de inspiratie pentru ceilalti, un ”guru” daca vrei, pentru cei din jurul tau, iar asta poate insemna o a doua meserie si sursa de bani.
Esti, cu siguranta, una dintre cele mai dedicate figuri din domeniul educatiei in hairstyling(ai peste 15 ani de experienta acumulata). Ce te-a motivat sa alegi aceasta cale si ce te-a facut sa ramai aici si sa dezvolti o academie care iti poarta numele in Cluj, in paralel cu activitatea ta de brand ambasador, acum pentru Davines?
“Imi place sa cred ca abilitatea mea si a echipei ED Education este de a a crea contexte pentru invatare, de a ajuta oamenii sa devina mai buni dupa o intalnire cu noi ”
Desi la inceput nu parea asa, toata aceasta aventura a inceput in contextul si la momentul potrivit. Imediat dupa ce am terminat liceul ca sef de promotie (sau “tocilar”, cum spuneau colegii mei), m-am inscris la 6 facultati, convins ca stiu ce urma sa fiu: inginer architect. Am fost acceptat acolo unde mi-am dorit, asa ca drumul meu era cum nu se poate mai clar, dar….in mai putin de 3 saptamani nu am mai mers!
Stiu, s-a ridicat un mare DE CE? pe buzele tale acum.
Pe scurt, pentru ca, intre timp, am descoperit total intamplator ca…imi place sa tund. Imi duceam mereu prietenii si colegii la salonul matusii mele care, exasperata la un moment dat de interventiile si indicatiile mele de pe margine, mi-a pus foarfeca in mana si mi-a zis sa tund eu daca tot ma pricep atat de bine. Asa am facut. Apoi am vrut sa invat mai mult, pana mi-am dat seama ca nu puteam sa fac foarte bine doua lucruri in paralel. Sunt un perfectionist si cred ca lucrurile se fac cu 100% implicare si pasiune sau…deloc. Asa ca am stat putin cu mine sa vad ce imi face mai mult sufletul si ochii sa straluceasca daca ar fi sa fac zi de zi acel lucru, si primul gand a fost bucuria pe care o creez celor pe care ii tund si starea pe care mi-o transmit ei, la randul lor. Asa ca… de aici drumul catre meseria de hairstylist a fost deja creat.
Cum am ajuns si trainer? Din aceeasi pasiune si implicare in aceasta meserie. Pur si simplu mi-am dorit sa dau mai departe ceea ce am primit eu de-a lungul timpului, insa intr-un mod in care mi-ar fi placut mie sa primesc toate aceste lucruri. Asa ca am inceput sa muncesc pentru a-mi dezvolta latura aceasta… si asa au urmat cativa ani de dezvoltare personala, abilitati de comunicare, coaching si public speaking, dar si experienta practica in sala. Iar academia a venit ca un pas firesc, inspirat de Codruta, fata de care ma indragostisem si care, intre timp, mi-a devenit sotie. Cand ne-am cunoscut, eu eram pe punctul de a pleca in lumea larga pentru a-mi continua dezvoltarea iar ea m-a intrebat atunci “De ce sa pleci in alta tara cand este atata nevoie de oameni buni aici?” . Am simtit ca are dreptate si am inceput astfel sa cream impreuna propria noastra academie unde sa oferim acces la educatie de cea mai buna calitate. Filozofia noastra nu a fost sa fim cei care tund sau coloreaza perfect, ci sa fim cei care ii ajuta pe oameni sa isi dezvolte potentialul maxim din ei, prin a le crea contexul ideal de invatare, cu informatie de calitate, experienta practica si dezvoltare pe toate planurile – nu doar profesional. Iar timpul a dovedit ca ne-am atins acest obiectiv ca suntem dintre cei care contribuie si pun umarul la cresterea industriei in mod frumos.
Ce inseamna ceea ce numesti tu, ”o baza solida, intai de toate” – pentru cei care doresc sa se indrepte catre aceasta meserie?
“Cand construiesc o casa, ar fi bine sa ma asigur ca are o fundatie stabila inainte sa ii fac un acoperis frumos.”
Ca sa iti explic, am sa fac o paralela pentru care probabil voi fi tras de urechi, dar imi asum tot ceea ce spun.
Fiica mea cea mare este la scoala, in clasa pregatitoare. Continutul enorm de materie care trebuie parcurs acum in scoala ii obliga pe profesori sa sara etape. In clasa pregatitoare, copiii deja scriu propozitii, fac calcule matematice si multe altele. Daca dau timpul inapoi in momentul in care eram eu elev, tin minte ca a durat cativa ani pana cand noi am ajuns in aceasta etapa, si nu pentru ca eram mai “prostuti”, ci pentru ca se punea accent pe elementele de baza. Stiu ca aveam ore de caligrafie in care faceam bastonase, cercuri si diverse forme pentru a putea invata mai apoi sa construim literele. Copiii de acum, in clasa pregatitoare scriu direct cu litere de tipar, deformate, pentru ca nu au la dispozitie timpul necesar pentru a-si forma o baza solida..
Cam asta este si problema in industria hairstyling-ului. Pentru ca este o industrie care a inflorit foarte mult in ultimii ani, se sare peste foarte multe etape esentiale, acea baza solida din punctul meu de vedere, in care aloci timp sa pui lucrurile esentiale unul peste altul, in ordine, fara a lasa lipsuri intre ele. Iar aici intra structura craniana si structura firului de par, pe care este necesar sa le intelegi in cel mai profund mod si, in pararel, sa iti dezvolti abilitatile de comunicare. Aceste elemente sunt ”panza”pe care vei putea crea apoi picturi exceptionale.
Daca am lamurit ce inseamna o baza solida, atunci ce inseamna sa devii un hairstylist pasionat?
“Lucrurile se fac cu 100% pasiune sau deloc.”
Pentru mine, un hairstylist pasionat inseamna un om pasionat. Ce vreau sa pun cu asta? Este o stare de implicare cu care faci orice actiune.
De-a lungul timpului am avut ocazia sa pun umarul la formarea multor coafori si am vazut oameni in toate ipostazele. Cei care au plecat de la inceput cu pasiune si dedicare sunt cei care au excelat de-a lungul timpului. Cei care s-au bazat de la inceput doar pe talentul lor nativ de a face lucrurile sunt acum in alta industrie.
Ca parere proprie pe care mi-o asum, eu as spune ca sunt foarte putini coafori pasionati cu adevarat de aceasta meserie. Da, sunt foarte multi coafori “incantati” sau “indragostiti” de meserie, dar pasiunea inseamna si placere si suferinta, ori nu prea multi oameni sunt dispusi si la suferinta, parte care contribuie la nasterea de noi tehnici, tendinte, talente…
Care sunt reperele tale in domeniu (personalitati pe care le admiri)? Cine sau ce te-a format, ti-a oferit aceste baze si te-a facut sa fii ceea ce esti azi?
“Oamenii vin in viata ta pentru un motiv si stau pentru o perioada limitata sau pentru o viata.”
Sunt foarte multi mentori pe care i-am accesat de-a lungul timpului. Mi-am cautat mentori pentru fiecare domeniu in care am inteles ca trebuie sa acumulez informatii si sa imi dezvolt obiceiuri. Ca sa numesc cativa dintre ei, cu mentiunea ca sunt doar o mica parte dintre cei care m-au influentat si ajutat sa devin ceea ce sunt azi:
– zona de dezvoltare personala si public speaking: Andy Szekely;
– zona de dezvoltare spirituala: Romeo Cretu, Zoia Zarnescu;
– zona de dezvoltare antreprenoriala si management: Rares Zlataru;
- zona de coaching: Raluca Mohanu;
– zona de coafor si hairstyling: matusa mea, Nadia, cea care “mi-a pus” foarfeca in mana si Johnny Othona, co-founder Allilon Education, care pentru mine este reprezentarea perfecta, ideala a unui trainer din industria noastra.
– zona de dezvoltare personala si public speaking: Andy Szekely; – zona de dezvoltare spirituala: Romeo Cretu, Zoia Zarnescu; – zona de dezvoltare antreprenoriala si management: Rares Zlataru; - zona de coaching: Raluca Mohanu; – zona de coafor si hairstyling: matusa mea, Nadia, cea care “mi-a pus” foarfeca in mana si Johnny Othona, co-founder Allilon Education, care pentru mine este reprezentarea perfecta, ideala a unui trainer din industria noastra.
Le sunt foarte recunoscator fiecaruia dintre cei care, mentionati sau nu aici, au avut o contributie la drumul meu. Eu cred ca fiecare persoana care vine in viata noastra este, intr-o oarecare masura, un mentor pentru noi. De la fiecare avem ceva de invatat, indiferent ca ii intalnim pentru o perioada scurta sau lunga de timp.
Ai pomenit intr-o fraza aflata tot pe site-ul tau, o valoare numita Integritate (pe langa Educatie si Performanta). Cum se defineste aceasta Integritate din perspectiva unui hairstylist si a unui educator?
“Spune ce urmeaza sa faci si fa ceea ce ai spus. Sau…walk the talk, cum spun americanii.”
Dincolo de sensul cunoscut de toata lumea, integritatea pentru mine are mai multe valente. Daca e sa ma refer la educatie, cred ca integritatea poate fi tradusa prin aplicabilitatea si relevanta conceptelor/tehnicilor pe care le impartasim mai departe. De-a lungul timpului am avut ocazia sa aleg intre a ramane coafor si trainer sau doar trainer si am facut alegerea potrivita sa le imbin pe ambele. Din pacate, cunosc tot mai multe cazuri in care trainerii au pierdut contactul cu clientul final si au ajuns sa predea tehnici si look-uri inaplicabile in munca de salon (ceea ce mie personal mi se pare ca este lipsit de integritate).
O alta valenta a integritatii este ca in munca mea de zi cu zi aplic ceea ce impartasesc in cursuri. Nu am tehnici si concepte pompoase pe care le impartasesc in cursuri, iar in munca de zi cu zi eu aplic altele. De asemenea, nu ofer ”jumatati de informatii” – lucru care tine tot de integritate, din punctul meu de vedere.
Tot de integritate tine sa nu afirmi ceva de dragul de a da bine, fara sa stii ca este adevarat si functioneaza. Nu imi place sa vand cioara de pe gardul vecinului si sa facem promisiuni de dragul vanzarii.
De asemenea, integritatea vine la pachet si cu sinceritatea si transparenta noastra in modul in care ne abordam meseria, clientii si colegii si cu tot ceea ce facem atunci cand…nu ne vede nimeni.
Edy, tu oferi ceva ce este unic in Romania: programe de mentorat pentru tunsoare si culoare si programe one-to-one. In cazul programelor de mentorat acestea sunt atent structurate, se desfasoara in sesiuni lunare, cu cate o tehnica per sesiune, explicata step by step, tehnica aplicabila imediat de catre cursant. Intrebarea mea este: cati sunt atrasi de acest concept si ce presupune el ca investitie din partea cursantului? (consider ca este cea mai buna idee acum, in plin sezon lockdown, sa investim in educatie!)
“Capacitatea de a invata este un dar, abilitatea de a invata este o calificare, iar dorinta de invatare este o alegere!” Brian Herbert
Educatia este o idee buna in absolut orice moment si da, cu atat mai mult in aceasta perioada provocatoare in care trebuie sa ne adaptam si sa ne reinventam fara sa avem foarte multe certitudini.
Legat de programele de Mentorat si One-to-one, ele nu sunt doar niste cursuri. Sunt niste experiente, prin modul in care sunt gandite si aplicate. La fiecare dintre ele are loc o invatare completa – Vizuala, Auditiva si Kinestezica – in asa fel incat informatia sa ajunga direct in muschi, pentru ca tu, chiar de a doua zi in care te-ai intors in salon de la o sesiune, sa ai increderea si curajul necesare sa aplici ceea ce ai invatat imediat si sa incepi sa monetizezi aceste tehnici si investitia pe care ai facut-o.
Referindu-ma exclusiv la mentorat, pentru ca este un program unic, pot sa spun cu cea mai mare incredere ca este cel mai puternic instrument pentru dezvoltarea unui coafor in clipa actuala. Cred atat de mult in acest sistem deoarece este gandit si structurat pe mai multe arii si din mai multe perspective. Conceptul a prins forma dupa ce am lucrat la el cu profesori, coachi, traineri pe diverse arii si am privit educatia 360 de grade – de la primirea informatiei pana la mecanismul de creare de noi obiceiuri. Si cred ca mai relevant de atat sunt oamenii care au trecut prin acest proces si sustin ca este transformational!
Am o curiozitate: consideri ca abordarea monobrand in ceea ce priveste produsele de hairstyling, in cazul unui salon de infrumusetare, este o optiune fericita?
“Sunt multe moduri in viata in care se pot face lucrurile, totul este despre alegeri”
Este un subiect foarte vast pe care putem sa il discutam multe ore. Daca vrei sa radem putin, putem sa glumim reducand intrebarea la “iti place monogamia sau bigamia?”.
In cazul meu, raspunsul este simplu: daca alegi un brand care sa iti ofere optiuni complete, nu vad de ce ai avea nevoie si de altele langa. Eu am ales Davines care, cu mici exceptii, poate acoperi 98% din serviciile oferite de orice coafor in salon si te sustine in tot ce inseamna munca creativa. Este un brand care ofera sisteme de colorare si decolorare complete, de top. Partea de ingrijire si tratare a fost prima arie dezvoltata de ei, pentru care au devenit in foarte scurt timp recunoscuti. In plus, eu am rezonat foarte mult si cu valorile si filozofia pe care acest brand le are, asa ca a fost full package.
Trecand in partea manageriala, in momentul in care colaborezi cu un brand in exclusivitate sau in mare parte, in principiu ei sunt interesati ca tie sa iti fie bine, pentru ca astfel le va fi si lor bine, se dezvolta o relatie win-win in care toata lumea este fericita.
Ai devenit Art Director pentru Davines Romania, o misiune care obliga, credem noi, mai ales dupa un parcurs exceptional al tau alaturi de L Oreal Professionnel. Cum te regasesti alaturi de acest brand? Ce inseamna Davines pentru tine?
“La pachet cu puterea vine si responabilitatea”
In momentul in care esti trainer, esti responsabil de oamenii pe care ii educi. Dar cand reprezinti si un brand, responsabilitatea este dubla, pentru ca esti si un formator de opinie si un model pentru o comunitate. Am inceput aceasta calatorie cu Joico acum 14 ani si am continuat cu o colaborare lunga si frumoasa cu L’Oreal. Am plecat de fiecare data atunci cand am simtit ca am ajuns sa avem viziuni si valori diferite. In diferite etape ale vietii mele obisnuiesc sa imi reevaluez valorile, ce este important pentru mine pentru urmatoarea perioada si in functie de asta sa iau decizii care sa ma armonizeze. Asa cum am mentionat in raspunsul de la intrebarea anterioara, am rezonat 100% cu valorile si misiunea celor de la Davines exact intr-un moment in care imi redefineam drumul.
Pentru mine, Davines este dovada “ca se poate” sa ai o viziune prin care sa fii aproape de oameni, pentru oameni si sa produci rezultate de top, iar asta face sa imi fie extrem de usor sa ii reprezint ca brand.
Care sunt produsele best of Davines care nu ar trebui sa lipseasca unui salon de coafura? Si care sunt produsele ”best of ”de recomandat pentru acasa? (generic vorbind, un kit)
“Cu totii suntem diferiti si avem nevoi diferite”
Exista, evident, nevoi specifice cu solutii specifice dar da, sunt si nevoi comune pentru care se potrivesc aceleasi produse.
De aceea, cred ca pentru un salon sunt 3 game esentiale pe care ar fi ideal sa le aiba: View – colorare demipermanenta acida. The Century of Light – decolorare cu sistem de protectie HPB.
Nourishing – tratament complet pentru repararea parului, cu Biacidic Bond si proteina pentru keratinizarea parului. Stiu, sunt termeni necunoscuti pentru cineva care nu este in domeniu, dar coaforii ii inteleg.
Pentru acasa, fiecare avem nevoie de un sampon si un conditioner specific tipului de par, iar ca recomandare comuna – Uleiul si Laptele din gama OI cred ca sunt de nelipsit si se potrivesc oricarui tip de par.
Sustenabilitatea este o directie imbratisata de mult timp de Davines. Inca din 2005 ei folosesc doar energie din surse naturale pentru fabricile si birourile lor. Mai mult, ambalajele produselor Davines au zero carbon. In Romania inca aceste decizii de bune practici nu sunt intr-atat de prezente, insa un minim de obisnuinte trebuie create. Ce faci tu, ca educator, in acest sens?
“Trateaza lumea ca si cum ai vrea sa stai si maine”
Sustenabilitatea, pentru mine, se reflecta in mai multe arii ale vietii.
In viata de zi cu zi, cred ca este sustenabil sa avem o rutina pe care sa o respectam zilnic. In aceasta rutina sa existe cateva obiceiuri sanatoase pentru viata noastra, cum ar fi miscare, meditatie, alimentatie sanatoasa si dezvoltare continua.
De ce? Pentru ca odata ce invatam sa fim responsabili si sa ne respectam propriul corp vom intelege ca si natura are nevoie de acelasi respect si vom incepe sa fim mai atenti la modul in care gestionam resursele, refolosim obiectele, reciclam tot ce se poate.
Ca trainer, fac tot posibilul sa transmit mai departe bune practici celor care ajung in sala noastra de curs, atat prin propriul exemplu, cat si prin educatia pe plan personal pe care o includem in toate cursurile noastre sau produsele (Davines) pe care le folosim si care sunt in totala armonie cu valorile si principiile pe care le predam.
Sa presupunem ca maine vei fi nevoit sa tii un curs de supravietuire in hairstyling si vei avea voie sa alegi un singur produs. Care ar fi acela si de ce?
“Daca ai impresia ca poti sau ai impresia ca nu poti, ai dreptate in ambele cazuri” Henry Ford
Ha! Cred ca OI oil va fi produsul pe care il voi lua deoarece are proprietati anti-oxidante, de nutritie si hidratare si cred ca poate sa ajute in orice situatie.