- Draga Tudor, uite, ca in sfarsit, punem tara la cale. Si nu orice tara, ci Tara #fROmos unde, iata a venit vremea sa spunem si Povestea Mayie. Cum e sa treci de la cateva ghivece de lavanda in balcon la o ferma de mari dimensiuni (langa Rezervatia Naturala Pischia, din vestul Romaniei), o distilerie proprie unde produceti materie prima pentru export (ulei de lavanda, in special) si, evident, o identitate extrem de clara si deja cunoscuta la nivel international?
Acumularea de informatii pentru tot ce inseamna a avea o distilerie a fost alta provocare, si acolo am inceput la scara mica pana sa ajungem la un distilator in toata regula.
Procesam Melissa (roinita), lavanda, trandafir de bourbon, salvie, menta, ulterior am acoperit si partea de presare la rece (pentru macese de exemplu) – voiam sa fie un panel cat mai complet pentru a avea posibilitatea de a crea produse cu ingrediente minunate si sa avem controlul calitatii pe toata linia de productie.
Per total, trecerea nu a fost abrupta pentru ca am investit progresiv si informat, si speram sa ne extindem in acelasi ritm si de acum incolo.
2. Sa revenim: cum s-a nascut numele (rebotezat, de altfel) al afacerii voastre: “Mayie” si ce semnificatie are el (pentru voi, fondatorii, dar si pentru public)?
“Intr-o noapte-ntunecata”, cum s-ar spune. Pentru ca ne-am miscat extrem de repede, luand decizia de a crea un brand dupa ce produceam deja ulei esential de lavanda sub brandul Lavanda de Romania, care insa exista pentru partea de agricultura, pepiniera de butasi si asa mai departe. Se cerea o disociere intre cele doua directii, nu am vrut sa amestecam in imagine agricultura si cosmetica asa ca ne-am oprit la “Mayie” pentru ca inseamna “fluid”, la fel ca munca noastra, la fel ca organicul continut al sticlutelor produse de noi. Si cum si eu si Irina aveam background de grafica, design, copywriting, a fost o adevarata distractie sa continuam si pe linia de creatie tot ce inseamna un produs finit, de la naming la pachetul final.
3. Tudor Panait = co-fondator. Te rugam sa ne faci un foarte scurt resume despre Tudor Panait, before Mayie. Si, de asemenea, sa prezinti si membrii echipei, incepand cu celalalt co-fondator Mayie.
Cat de scurt se poate: inginer, corporatist (project-management), antreprenor. Sa nu uit si de tata, ca job care a inceput in acelasi timp cu brandul Mayie si ocupa timp destul!
Am teminat automatizari si calculatoare, am lucrat si in agentie pe design, am crescut un start-up pe IT pana sa ajung in corporatie ca project manager, de unde am simtit nevoia de a fi pe cont propriu. Irina Panait, sotia mea, a terminat management si are un trecut stufos in ilustratie si grafica, pe langa asta are atuul talentului la texte.
Ne-am completat foarte bine, apoi am cunoscut oamenii potriviti pentru a colabora cu felul nostru mai intens si deosebit de a fi, incepand relatii profesionale de durata cu echipa de marketing online, cu tipografia potrivita, acum ne-am marit echipa cu inca o membra pentru a acoperi mai bine planurile de lucru.
La noi mediul de lucru e cald si apropiat, ca un fel de familie, nicidecum ierarhic. Poate si de asta am coagulat exact oameni pe aceeasi lungime de unda, care au venit singuri spre noi.
4. In 2016 ati inceput sa livrati pentru piata din Romania si cu ocazia aceasta sa si verificati pe harta autohtona preferintele consumatorilor romani, orientarea lor. Asadar, urmatoarea mea intrebare este: cu ce produse ati debutat si, vorba lui Moromete, “pe ce v-ati bazat”?
Cand am devenit noi insine parinti, desi eram preocupati sa consumam alimente si sa folosim produse de calitate si inainte, nevoia de pur si organic a devenit pregnanta.
Grija de noi insine, ca familie, ne-a facut sa facem parte din acea nisa care prefera produse organice, naturale, in felul asta ne-am descoperit si piata. Am dat clientilor nostri practic o extensie pentru ingrijirea pielii a felului intern de ingrijire. Produsul-vedeta si Adam-ul Mayie a fost uleiul esential de lavanda, cu care am avut si mare succes si asta ne-a dat curaj sa incepem si cu alte produse.
5. Ce inseamna in 2020 portofoliul Mayie? Ce categorii de uleiuri produceti (uleiuri esentiale, presate la rece, hidrolate, s.a.)
Ne-am axat pe doua directii: uleiurile esentiale si cele presate la rece. Hidrolatele sunt produse direct rezultate in urma procesului de distilare, astfel cand obtii un ulei esential el vine la pachet cu hidrolatul.
In prezent avem ulei esential de lavanda, de melissa (roinita), hidrolate de trandafir de bourbon, melissa, lavanda, salvie, menta, uleiuri presate la rece de macese, catina, floarea soarelui. Acestea au devenit ingredientele certificate organic ale produselor noastre: tonere, roll-on-uri de relaxare si de ingrijire a pielii mainilor, ser anti-aging, hidrolate, dezinfectant de maini cu efect de ingrijire a pielii, produse de protectie a pielii dupa expunerea la soare si asa mai departe.
6. Am o curiozitate: cati dintre cei care au cumparat si cumpara produse Mayie au dorit sa va si cunoasca, sa va stie povestea asa, de-a fir a par, din perspectiva antreprenoriala…organica si sustenabila?
Culmea, cei cu care si colaboram profesional au fost exact din aceasta categorie. Vrand sa ne cunoasca, am ajuns sa si lucram impreuna. In rest, suntem transparenti si ne cunoaste lumea vrand-nevrand, datorita imaginii unitare transmise: aceea de afacere de familie, care pune accent pe calitatea vietii si a produselor folosite, fapt pe care il recomandam tuturor. Traim o epoca a stresului cum nu a mai fost, vrand sa amelioram propria existenta i-am luat si pe altii cu noi!
7. Bun, sa revenim: sunteti in pozitia in care controlati de la A la Z, cu multa daruire, intreaga poveste. In fotografiile aproape romantice cu campuri intregi de lavanda nu transpare intotdeauna uriasul volum de munca care se afla in spatele brandului Mayie. Pentru cei care inca viseaza iti propun sa descrii pe repede inainte o secventa din activitatea unei zile la Mayie.
Secventa depinde foarte mult de sezon. Iarna ne relaxam si noi, raman comunicarea online si productia propriu-zisa, ambalarea coletelor pentru clienti, insa vara e cu totul altceva. Ne impartim in multe directii, este lucrul la camp care cere mult efort si timp dedicat, mentenanta culturii, recoltare, distilare,… si apoi mai este munca de birou.
Ultimele sase luni chiar au fost o adevarata provocare, dat fiind ca ne-am desfasurat activitatea profesionala cu copiii alaturi!
Sa luam o zi de septembrie: dimineata, toata familia cu mic cu mare se pregateste de mers la lucru. Ordinea de zi presupune coletele pe ziua respectiva, lucru pe linia de productie, comunicarea (mailuri, telefoane, comunicare online, vanzari, contracte noi, promovare online), sesiuni foto de produs, prelucrare imagine pentru campaniile online. Cand nu alearga voios si cer zeci de lucruri pe minut, copiii participa activ la sectorul coletarie, asa ca numai bine am inceput sa ii responsabilizam si ii platim la ora, sa isi cumpere jucarii din cat reusesc ei sa stranga.
Casa e mai putin plina de jucarii cu ocazia asta si invata si ei ce inseamna sa depui un efort pentru a avea ce iti place. La final de zi de lucru ne intoarcem cu totii acasa, unde, dupa ce adorm cei mici, de cele mai multe ori… continuam lucrul.
8. Numaram, de curand, pe degetele de la doua maini producatorii romani de cosmetice naturale care si-au construit o excelenta reputatie si in afara Romaniei. Ori, ar fi pacat sa trecem peste acest aspect, mai ales ca voi aveti un istoric reprezentativ la acest capitol. Asa ca, spune-mi, te rog, ce au insemnat aceste participari la expozitii internationale pentru voi, ce awareness v-au adus, daca ati inchegat parteneriate, s.a.?
Este foarte important sa fii aliniat cu piata, sa vezi nivelul de calitate al competitorilor, sa fii la curent cu trendurile de design de produs, este o ocazie foarte buna sa fii informat pentru a sti ce directii sa iei in ograda proprie. Asta pe langa networkingul implicit, esential pentru eventuale colaborari sau, pur si simplu, pentru un schimb de experienta extrem de util. Aici iti poti gasi distribuitori sau clienti care cauta materie prima, potentiale contracte de private label, furnizori testati si certificati, in caz ca vrei sa iti diversifici in viitor linia de ingrediente active. Desi noi ne folosim de ce producem noi in prezent, poate ca in perspectiva se vor integra in retete si ingrediente procesate din plante care nu se gasesc la noi.
9. Intr-o lume invadata de informatii irelevante si…nesomn, claritatea inseamna putere. Astazi, cand in Romania nu mai avem cenzura, oamenii sunt asaltati de lucruri “facute” special ca sa le distraga atentia! Daca pentru Nesomn, Mayie are, clar, solutii (si te voi ruga sa le enunti), cu ce mesaj vine Mayie cand este vorba de claritate si de promisiuni care trebuie tinute in fata consumatorilor?
Sigur ca uleiul esential de lavanda Mayie precum si seria de roll-onuri Mayie Fun ajuta bunul cetatean sa se relaxeze si sa ii fie mai usor sa se bucure de linistire si somn implinitor (Irina nu uita sa ne inmiresmeze pernele seara de seara cu cateva picaturi de ulei).
Promovarea este un aspect, dar obigatoriu trebuie sustinuta de calitatea intrinseca propriu-zisa a unui produs. Degeaba prezinti o imagine impecabila si atractiva daca nu vii cu niste calitati care conving clientul sa revina si sa simta coerenta dintre imagine si ceea ce livrezi.
Faptul ca se revine iar si iar, ca am reusit sa ne fidelizam clientii este un indicator ca facem ce trebuie si ca, de la un punct incolo, produsele vorbesc de la sine. De asemenea e important sa nu promiti ce nu poti face, astfel chiar recomandam multor persoane care ni se adreseaza cu probleme dermatologice sa consulte medicii de profil, sa analizeze si partea de alimentatie, noi nu putem sub nicio forma spune ca exista un produs care sa rezolve absolut orice. E frumos mirajul pe care marketingul uneori il transmite, insa trebuie totusi sa mentii un nivel realist, pragmatic, si in acelasi timp produsul tau, odata deschis, sa convinga singur.
10. Sa lasam aici un mesaj cu un TOP 10 recomandari produse Mayie, recomandari venite chiar de la co-fondatorul brandului, Tudor Panait.
Apa de lavanda, tonerul si apa de melissa, uleiul esential de lavanda si uleiul de macese ocupa dintr-un foc primele cinci locuri. De fapt nu le-as enumera ierarhic, se cam bat pentru locul intai. Tot acolo sunt si apa de trandafiri de bourbon, roll-on-ul Pet(al) me de trandafir, pachetele cadou Mayie Fun, serul anti-aging Mayie si – pe locul intai si pe toate locurile – Mayie Hand Wash este nelipsit din aproape toate comenzile pe care le primim.
11. Oamenii intreaba: “Cine sunt?” si…asteapta sa li se spuna o poveste, insa primul lucru pe care trebuie sa il stim despre noi insine este ca nu suntem o poveste Facebook sau Instagram. Cand se intorc seara, din campul delavanda de langa Rezervatia Naturala Pischia, cine sunt, in fapt, Irina si Tudor Panait si catre ce orizonturi – antreprenoriale ori personale – privesc ei?
Cine sa fie, iata doi oameni care muncesc pe rupte condusi de pasiune si curiozitate.
Timpul petrecut cu copiii este important pana la cer si, cum ne pasioneaza sporturi de tot felul, …cu asta ne umplem viata personala. Irina spera sa reintegreze si arta pe ordinea de zi, cum obisnuia mai demult, si sa… scrie o carte, iar eu imi doresc mai mult timp alocat sportului. Pe plan de business vrem sa ne diversificam mult mai mult linia de produse, sa avem o cota de piata multumitoare, sa castigam teren pe piete internationale.
Oamenii insista mult pe pasiune in declaratii si nu afirma, poate, sus si tare, cat de important este aspectul banesc. Insa nu poti face investitii daca nu ai profit, iar investitia inseamna puncte esentiale precum linie de productie performanta, calitate, rapiditate, deci speram sa putem investi cat mai mult in dezvoltare si in perspectiva.
Incercam, pe cat posibil, sa mentinem un echilibru intre planurile cotidiene dar, la final de zi, desi obositi, cel mai important e ca ne tinem copiii in brate sanatosi dupa o tura cu bicicleta la apus. Ce poate fi mai frumos decat asta?