Cristian Doru Barin este Certified Photoshop Instructor& Expert Web & App Designer si preda cursuri de Photoshop la peste 200.000 de cursanți. E unul dintre cei mai cunoscuți profesori de pe Udemy.com din 2013(o platforma de invatare online, destinata adultilor profesionisti care doresc sa-si adauge noi abilitati in CV-urile lor sau sa-si exploreze pasiunile). Dupa ani buni in industria IT a lansat primul business cu ovaz și lapte din Romania. Il lasam pe Cristian sa ne spuna acum, detaliat, cum au stat lucrurile dar, mai ales cum stau acum lucrurile la Ovaz cu lapte de migdale.
Am inceput ohvaz in noiembrie 2018, initial sperand sa fac livrari cu flota proprie pana imi deschid un lant de magazine in toate mall-rile din Bucuresti. Bine ca am renuntat la aceasta idee…Ma rog. Acum Ohvaz nu este acolo unde vreau eu sa fie, insa avand in vedere circumstantele in care ne aflam, stam „binisor”.
- In general, oamenii atrag persoane care le seamana. Pasarile de acelasi fel zboara impreuna. Asa ca, intrebarea urmatoare este: cine este langa tine in povestea Ohvaz? Ce inseamna echipa Ohvaz?
Am infiintat Ohvaz pe cont propriu, insa am niste colegi extraordinari care ma ajuta in fiecare zi. Sunt bucuros ca lucrez alaturi de niste oameni deosebiti care cred atat in mine, cat si in proiect. Pun pasiune in tot ce fac, iar asta se vede in fiecare produs Ohvaz.
- Am ascultat un interviu acordat de tine pentru Wall-Street si acolo spuneai ca Ohvaz chiar s-a nascut dintr-o intrebare obsesiva pe care ne-o punem toti, in mod…aproape fiziologic, cand suntem in echipa, la birou? Ce (mai)mancam azi? E adevarat?
Nu prea mai lucram la birou zilele acestea, dar da – intrebare tot ramane – cum facem sa mancam mai bine?
Stim cu totii ce inseamna asta – o dieta echilibrata, fara junk food, cuplata cu miscare. Problema este ca avem la indemana atatea aplicatii care ne aduc mancarea la usa. Ba, tot felul de promotii 1 plus 1 si nu stiu ce alte discount-uri…. Si asa ajungi sa mananci „prostii”.
Lucruri care nu iti fac bine. Nici la portofel, nici la stomac.
-
Ohvaz e diferit prin prisma faptului ca nu ne axam strict pe produse sanatoase sau low calorie. Daca voiam asta, ma apucam sa vand sparanghel si broccoli.
Iti dam ceva delicios, dar totodata cu multe avantaje pentru sanatatea ta. Si fiindca nu mai poftesti la altceva, te simti multumit. Asta inseamna ca poti continua sa mananci asa pe termen lung.
- Ovazul este un aliment incarcat de nutrienti, sanatos, energizant, usor caloric. Daca americanii au faimosul lor oatmeal pe care il regasim in majoritatea indicatiilor date de nutritionisti pentru micul dejun, era cazul sa avem si noi Ohvaz(2018). Corect?
Da, ovazul are multe avantaje. Pe scurt, il poti manca aproape in fiecare zi si sa nu te saturi de el. Pana la urma asta e problema oricarei diete – e o chestie trecatoare, de moment. Strangi din dinti o zi doua, o saptamana, doua, dar apoi revii la obiceiurile vechi. Dar fiindca produsele Ohvaz sunt gustoase, le poti manca in mod constant.
- Se spune adesea ca avantul este cel mai bun prieten al unui lider. Elanul iti aduce rezulte notabile iar rezultatele notabile duc la un si mai mare elan. Proiectul Ohvaz a venit intr-un moment in care piata din Romania a prins gustul informatiei, este mai atenta la ce mananca, la preturi. Ai inceput cu elan, cu o investitie(daca poti sa specifici suma, te rog!), un spatiu generos, impecabil, de 160mp, cu o linie de echipamente, cu putine retete si ai ajuns acum la…cate retete? Cate produse?
Pana acum am investit in jur de 140.000 de euro. Avem aproximativ 30 de produse, dar 9 din ele sunt editii speciale care vin si pleaca. Proiectul e foarte costisitor fiindca a) e o afacere din domeniul horeca; b) publicul nu cunoaste absolut deloc aceste produse, mai ales ovazul si budinca de chia. Sau chia, cum i se spune colocvial.
- Iti mai amintesti prima reteta cu care ai inceput? Cine a gustat-o? Si care au fost reactiile? Reteta ta favorita care este?
Eu sunt mare fan ovaz cu unt de arahide. Romanii nu prea mananca peanut butter, dar mie mi se pare extraordinar. Primele retete au fost bazate pe gris cu lapte si orez cu lapte, fiindca asta am mancat in copilarie. Combinam tot felul de ingrediente gen ciocolata neagra, merisoare, stafide, si incercam sa pastrez un numar de calorii rezonabil. Au fost multe incercari pe cont propriu pana l-am cooptat pe bucatarul Cristi in echipa.
- Din perspectiva unui outsider Ohvaz ar parea un business relativ accesibil. Unii ar putea sa spuna: ce e atat de greu in asta? Insa doar Cristian Barin poate spune ce dificultati a intampinat, cum le-a surclasat si, mai ales, care au fost lectiile pe care le-a invatat dezvoltand un business la care nici cu gandul nu se gandea in urma cu ani.
Da, asa e, pare o afacere atat de simpla. Niste ovaz ieftin, niste lapte, ceva topping-uri si asta e. De fapt, e infinit mai dificil. Pot vorbi cateva ore fara intrerupere despre problemele intampinate. Spre exemplu acum incercam sa ne extindem reteaua de locatii partenere: cautam terase, pub-uri, dar si mini market-uri si supermarket-uri cu care sa colaboram. Din pacate patronii sunt foarte reticenti la tot ce este nou, chiar daca le oferim niste termeni foarte avantajosi.
Revenim la probleme, pe scurt: utilaje foarte scumpe, facute la comanda, cu termen de livrare de 3-4 luni; livrarea in regim de temperatura controlata si/sau in cel mult 90 de minute. Ambalarea produselor – noi folosim sticla pentru majoritatea produselor noastre, dar sticla + curieratul din Romania nu e egal love. Apoi problemele clasice de tip horeca – concedii, pandemie, termen de valabilitate scurt, si tot asa.
- Cristian, ai creat un multi-channel: website, magazin propriu in Promenada Mall(cu degustari), Ohvaz este prezent in aplicatiile de livrare daaar, aici vine un element diferntiator, tu ai creat si o aplicatie android Ohvaz. Tragand linie, care dintre canalele de mai sus se afla in pole-position ca vanzari?
Acum mergem pe doua directii: online – poti comanda produsele ohvaz pe site-ul nostru si livram peste tot in tara intr-un timp foarte scurt. Si offline – avem o retea de locatii partenere, cam 40 de puncte, in care poti gasi produsele ohvaz.
Prefer online-ul fiindca produsele sunt cat se poate de proaspete, le ambalam cu grija, si suntem foarte atenti la customer care. Cu offline-ul sunt locatii in care ne merge foarte bine, insa in perioada aceasta mai nimeni nu plateste la timp.
- Cum ai ajuns la selectarea ingredientelor pentru brandul tau?, pentru ca, sa fim seriosi, este o mare provocare gasirea furnizorilor, in conditiile in care voi ajustati retetele din mers, folositi miere in loc de zahar, nu folositi coloranti, afisati vizibil numarul de calorii (putine)… Transparenta aceasta va premiaza in ochii consumatorilor?
Ingredientele le-am selectat pe baza raportului dintre calitate si gust.
Spre exemplu, avem niste stafide de Corint excelente, insa nu se omoara nimeni dupa ele. Pe scurt, am vazut ca pot alege ingrediente premium si totusi afacerea sa fie profitabila. Cred cu tarie ca iti dai seama ca ne respectam clientii dupa ce gusti orice produs Ohvaz.
Pe partea cealalta nici nu am exagerat. Nu folosim ingrediente ultrapremium asa incat doar cei cu buzunarele pline sa isi permita produsele Ohvaz. Toata ideea e sa fie un cost echitabil. 15 lei pentru micul dejun, satios, gustos, care iti ajuta digestia si iti da energie intr-un mod gradual… mie imi suna super bine! Nu stiu cat de atenti sunt clientii, insa eu vreau sa fac produsele pe care le pot da familiei mele, prietenilor mei, celor apropriati.
Nu am de gand sa fac rabat de calitate ca sa ma bat cu produse super ieftine. Gasesti 1 kilogram de biscuiti la 2 lei. Noi vindem 6 biscuti la 12,5 lei. Daca te intereseaza doar pretul, n-ai cum sa comanzi vreodata biscuitii Ohvaz. Totusi, ma bucur sa zic ca ei sunt foarte comandati si apreciati, desi piata e plina de alternative mai ieftine.
- Recunosc, la capitolul ciocolata m-ai lovit in plin, pentru ca sunt foarte atenta la calitatea acesteia. La Ohvaz ai ales sa folosesti ciocolata belgiana 55% (in loc de crema de cacao), un ingredient scump pe care multi producatori l-ar taia din capul locului de pe lista. Folositi, cum spui tu smochine adevarate…Calitatea ingredientelor si un pret onest(15-18lei/per produs) sunt, deci, catalizatorii principali la Ohvaz?
Cred ca punctul cel mai important e raportul dintre gust si calorii. Altfel zis, pizza putem manca non-stop fiindca gustul e mereu bun. Insa daca facem asta, ajungem sa ne rostogolim in loc sa mergem. Urzicile sunt sanatoase si au putine calorii, dar gustul este … nu tocmai de vis, ca sa folosesc un eufemism. Si atunci, pentru o dieta echilibrata, pe termen lung, Ohvaz acopera o nevoie reala. Poti sa le mananci in mod constant, fara sa te plictisesti, fara sa simti ca te chinui. Asta cred ca e valoarea cea mai mare.
- Una dintre intrebari este legata de termenul de valabilitate al produselor. Stiu ca oferi conditii de transport frigorific special pentru livrari(un detaliu care conteaza pentru consumatori) asa incat produsele in recipiente de sticla, fragile(nu din plastic!), sunt mentinute la o temperatura controlata in permanenta asa incat sa isi pastreze intacte calitatile.
Da, ovazul si budinca de chia sunt facute cu lapte de migdale. Termenul de valabilitate este de 6 zile. Foarte bun zic eu, pentru produse naturale, fara conservanti si fara chimicale de nici un fel. Foarte putin daca ii intrebam pe cei din conducerea lanturilor mari de retail. Eu sunt multumit cu ce oferim. Preferam sa lucram in transe mici, fara stoc, la comanda si sa tratam fiecare comanda cu respect. Iar in rarele ocazii cand se mai intampla ceva in timpul transportului, iar produsele expira inainte de termen, de fiecare data am rezolvat situatia, iar clientii au fost foarte intelegatori.
- Aveti unele dintre cele mai simpatice etichete. Si chiar ai si o poveste legata de etichete si de provocarea etichetarii produselor Ohvaz. Ar fi interesant sa o impartasesti pentru ca, acum, privind in urma, suna amuzant, nu mai suna dificil.
Multumesc, insa eu nu sunt incantat de eticheta noastra. I-as da un 7 din 10, dar asta fiindca sunt instructor Photoshop si stiu ce am putea face.
Pe scurt, in Romania, daca vrei etichete trebuie sa cumperi pe putin 15, 20, 25 de mii de unitati per aroma. Noi avem aproape 30 de SKU-uri, deci ne-ar trebui un depozit doar pentru etichete.
Apoi, daca renuntam la o aroma, cu cirese spre exemplu, ca tot a trecut sezonul, ce facem? Ramanem cu zeci de mii de etichete? Cam da.
Povestea cu etichetele este anevoioasa asa ca o sa fiu concis: un aplicator de etichete costa de la cateva mii de euro in sus. Unul rezonabil este cam 6.000 de euro. Totusi el aplica etichete doar pe suprafete drepte. Gen conserve de rosii, sticle de vin, deci suprafete drepte. Bun, nu pare sa fie neaparat o problema.
Apoi mergi la producatorii sau furnizorii de ambalaje. Acestia ofera doar ambalaje de plastic conice. Mai deschise la gura fata de baza. De ce? Fiindca asa sunt produse, asa sunt concepute liniile de productie.
Pai daca aplicatoarele de etichete merg doar pe forme perfect cilindrice, iar producatorii de ambalaje fac doar ambalaje conice… cum colaboreaza aceste doua ramuri, care, credeam eu, ca sunt infratite? Eh, nu colaboreaza. E un subiect imens, sunt solutii, dar foarte scumpe si care nu renteaza.
- Cum ai descrie publicul Ohvaz, cumparatorul Ohvaz? E format din connoisseurs sau e format, dominant, din persoane care cauta mancare sanatoasa, accesibila ca pret?
Da, publicul Ohvaz e format preponderent din oameni care vor sa manance mai bine. Nu neaparat cei 1% care isi numara caloriile si traiesc un stil de viata ultrasanatos, ci acei oameni care vor o schimbare in bine.
Nu incercam sa fim elitisti. Dimpotriva. Sper ca din ce in ce mai multe persoane sa aleaga Ohvaz. In loc de suc acidulat, o limonada artizanala este mult mai buna. In loc de o clatita facuta din cele mai ieftine ingrediente, una pufoasa, in stil American, facuta cu atentie si iubire de echipa Ohvaz e mult mai buna, si tot asa.
- Ce ai spune daca am pune in dreptul tau, titulatura de pionier, de trendsetter? Pentru ca in Romania nu mai exista un caz similar Ohvaz.
Nu ma gandesc la asta. Produsele trebuie sa vorbeasca de la sine. In rest capu’ jos si joc de glezne.
- Cristian, chiar daca nu pare, sigur iti faci loc si pentru alte activitati si pasiuni. Ce il (mai) pasioneaza pe Cristian Barin, de curiozitate? Ce (mai)…viseaza Cristian Barin? Ce vrea sa…(mai)devina cand se face mare?
Lucrez foarte mult in perioada asta, deci nu am mult timp liber.
Imi face placere sa merg la sala si sa am grija de corpul meu, mai ales tinand cont ca am doua hernii de disc.
Urmaresc cu placere turneele internationale de Starcraft brood war, un joc RTS care mi-a marcat adolescenta. Ascult cat mai multe carti pe Audible. Lucrez in mod constant sa devin mai eficient, mai productiv, dar intr-un mod sanatos. Ca planuri, am doua mari directii: vreau ca Ohvaz sa devina un brand cunoscut de toata lumea din Romania. Iar pe partea de predat, vreau sa devin un instructor de top si pe Adobe XD, un program nou de design, oarecum similar cu Photoshop.