interviu cu Carmen Zaiu si Emil Zorila, fondatori
- Ca sa nu exemplificam cu afaceri de succes la nivel mondial(Steve Jobs fiind unul dintre exemplele celebre si cel care a si provocat o intreaga revolutie tehnologica cu o afacere inceputa intr-un garaj, s.a.)… creativitatea se pare ca se simte in elementul ei intr-un garaj. Cum a aratat debutul vostru, la Panseea, in garaj?
Începutul nostru a fost mai degrabă în bucătărie. Înainte de Panseea, aici am găsit spațiul necesar pentru prepararea unguentelor, cremelor și uleiurilor ce aveau să devină, 8 ani mai târziu, prototipul cosmeticelor naturale îndrăgite de clienții noștri.
Când a devenit evident că ne doream să trecem la nivelul următor, am apelat și noi la garaj, pe care l-am refăcut și transformat în laboratorul propriu.
Avantajele sunt multe pentru o afacere la început. Ai controlul spațiului, nu ai presiunea chiriei, (chiar dacă există o investiție initială în spațiu), și ai multă flexibilitate. Am simțit-o mai ales anul acesta când, in ciuda noilor realități si tuturor restricțiilor, noi puteam în continuare să producem cu ușurință și în siguranță.
- Carmen si Emil sunteti frati, si poate ca e lucru rar ca doi frati sa dezvolte o afacere cu cosmetice naturale, proaspete, cum spuneti voi. Totusi, unul dintre voi a venit cu ideea. Cine? Si de ce? Si, mai ales, de ce…proaspete?
Emil: Cred că este rar ca doi frați să mențină pasiuni similare, mai ales atunci când îi despart aproape 9 ani de viață. Fără să fie o condiție esențială pentru o afacere, asta ne-a legat pe noi și ne permite să lucrăm bine împreună. Mă refer la pasiunea pentru natură, plante și flori, dar și principiile similare de viață: onestitate, verticalitate, rigurozitate.
Ideea îi aparține lui Carmen. Ea a descoperit prima această pasiune nouă pentru cosmetice naturale, pe care am preluat-o și eu rapid.
Carmen: Ideea a venit din pasiune și pasiunea din nevoie.
Nevoia mea de a folosi o cremă care să nu mă irite. Am dermatită atopică, activată de stres, iar în momentele de vârf nu mai puteam folosi nimic. Am încercat să găsesc “ceva” ce pot folosi și eu. La început au fost uleiuri și unguente. Dar nu au fost suficiente, simțeam nevoia unei creme, mai exact a unei emulsii pe bază de apă. Așa a apărut crema de față Tinerețe fără Bătrânețe, și apoi cea de mâini, Atingerea Zânei.
De ce proaspete? Pentru că nu s-a putut altfel. Pielea mea nu suportă decât proaspat și foarte proaspăt, adică fără conservanți puternici și stabilizatori. Și m-am gândit că poate nu sunt singura pe lumea asta cu această problemă. Așa mi-a venit ideea… și s-a dovedit că sunt multe persoane cu nevoi similare.
- Numele si logo-ul Panseea sunt opera…?(cui?)
Emil: Lui Carmen îi revin și acestea două. Ne-am dat seama că numele trebuie să vină de la o singură persoană, cea care a creat esența brandului nostru: cosmeticele proaspete.
Numele Panseea combină perfect pasiunea pentru flori (panseluța este una dintre preferatele noastre) cu principiile brandului (gandul bun în ceea ce facem, din frantuzescul “pensée” ).
- Cum arata parcursul vostru profesional pre-Panseea? Dar acum? Cum arata rotatia…cadrelor?
Emil: Și aici avem un traseu comun până la un punct. Am terminat aceeași facultate (ASE/REI) și ne-am angajat în domeniul transportului internațional.
Carmen a schimbat însă foarte repede și a aprofundat finanțele și contabilitatea într-o mare corporație, iar în prezent, paralel cu Panseea, lucrează în domeniul RPA (Robotic Process Automation).
Eu am rămas 10 ani în transporturi și logistică, am fost plecat o perioadă din țară, dar am renunțat și m-am întors atunci când mi-a fost clar că timpul nu iartă pe nimeni și pasiunile mele sunt altele.
În prezent, mă dedic full time Panseea, am preluat partea de producție, logistică și marketing. Mai este și partea de dezvoltare produse, unde lucrăm împreună, testăm formule și ingrediente noi. Carmen se ocupă și de finanțe, proceduri și cerințe legale și mă ajută uneori pe partea de promovare.
Carmen: Eu mă vad ca un om obsedat de calitate și un trendsetter în tot ceea ce am făcut. Mereu am încercat să schimb lumea, să fac dreptate, să imbunatatesc. Cred cu putere că avem datoria de a face ceva bun pentru lumea în care trăim.
- Carmen, inainte de a te documenta, inainte de a bate la usa cosmeticii naturale, unde ti-ai fi plasat obiceiurile de ingrijire a pielii? Si de ce ai ales sa creezi produse pentru tine, intai de toate ca mai apoi sa extinzi ideea si beneficiile acestor produse si catre alte doritoare?
O întrebare pe care n-am mai primit-o până acum!
Obiceiurile mele de îngrijire a pielii erau relativ puține, dar respectate cu sfințenie, și anume:
- Crema de față (de zi/noapte) și regularitatea aplicarii oscilau în funcție de anotimp. Am fost mereu foarte atentă la ce îmi cere pielea.
- Am început să folosesc o cremă de mâini și călcâie la 18 ani și de atunci nu există să nu am una lângă mine (inclusiv în geantă); folosesc crema de maini după fiecare spălat pe mâini și îmi masez călcâiele și picioarele cu cremă în fiecare seară – altfel nici nu pot adormi.
- Atunci când folosesc machiaj, întotdeauna mă demachiez seara, și încă foarte bine – indiferent cât este de târziu și cât sunt de obosită
- Și un pont: crema de mâini o folosesc și pentru buze, de mai multe ori pe zi
- Cunoșteam rețete și aplicam o multitudine de măști cosmetice naturale, făcute de mine, plus băi de frumusețe (băi în ceai de plante, băi cu tărâțe).
- Sa trecem putin la cifre. Cat s-a investit in Panseea pana acum, cum ati evoluat ca gama de produse, ce cifra de afaceri ati avut in 2019?
Până acum am investit în Panseea 50,000EUR și foarte mult suflet. Cifra de afaceri în 2019 a fost 12,000EUR.
Gama de produse s-a extins în timp, dar rămâne concentrată pe “esentiale”: creme de față sau corp, ulei de masaj sau pentru păr, ser și tonic, demachiant, balsam de buze. Planurile de viitor includ lansarea unei game de săpunuri.
- Ca si noi, in cazul proiectului #fROmos, incurajati piata locala romaneasca. Cu alte cuvinte, nu vorbim doar din varful buzelor despre concepte ca sustenabilitate, producatori locali, flora locala…?
Emil: Da, credem că viitorul este local. Comunitatea locală este cea care te validează dar și cea pentru care trebuie să lucrezi. La acest nivel, transparența este un concept real, chiar poți “atinge” un client și viceversa, ei te pot cunoaște pe tine, cel care îi produci crema de față. La fel cum la un restaurant poți interacționa cu bucătarul. Și este aplicabil pentru orice produs sau serviciu.
Rețeaua locală nu se rezumă doar la furnizori, este vorba și de parteneri, cei pe care îi susții și îi admiri. Inclusiv alți producători de cosmetice naturale, pentru că nu suntem chiar singurii. Pe unii îi admirăm și vorbim despre ei fără rețineri.
Mai este și latura sustenabilității propriu-zise. Cea care ține de resurse, energie, amprentă de carbon. Dorim să pastrăm lanțuri scurte, și acolo unde se poate, contractăm local. Există unele limitari, de exemplu, folosim unt de shea, ulei de argan, ape florale și multe alte ingrediente care pur și simplu nu se pot produce la noi. Dar alegem surse certificate Ecocert/Cosmos/Fairtrade, care susțin micii producători din acele zone. Flora României are și ea resurse destule.
Gălbenelele, menta, lavanda, salvia sunt plante pe care și noi le cultivăm în cantități mici, pentru nevoi proprii, și am găsit producători locali cu o calitate bună a produselor. Avem desigur și flora spontană, plină de plante medicinale utile pe care vrem să le adăugam într-o gamă viitoare. De exemplu culegem rășină de brad/molid pe care o transformăm în unguente și tincturi, cu proprietăți minunate pentru piele. Momentan, doar pentru cercul familial, procesul de certificare al produselor noi este din păcate lung și costisitor.
- In cazul Panseea vorbim despre o cosmestica de nisa care isi castiga din ce in ce mai multi adepti in fata brandurilor de mass-market. Din interiorul povestii insa exista multe zbateri dar si multe succese. Care au fost acestea, in cazul vostru?
Cred că cea mai mare frustrare a noastră este vizibilitatea. Unele lucruri țin de noi, să găsim mesajul și canalul ideal pentru Panseea.
Piața beauty este una zgomotoasă, brandurile mari umbresc cu succes pe cele noi, pentru că au resursele necesare, se concentrează mult pe marketing, pe imagine, și mai puțin pe produsul în sine. Cu atâtea produse, mesaje și imagini, devine o adevărată aventură să alegi informat, să citești eticheta, să întelegi ce face fiecare ingredient, să filtrezi produsele cu adevărat bune de cele făcute pentru profit. Fără să blamăm, este o realitate.
De aici vine și cea mai mare bucurie, atunci când cineva îți spune: “wow, crema voastră este minunată, m-a ajutat foarte mult, am simțit pe pielea mea că face ceea ce trebuie”. Primim constant acest feedback, clienti care vin pentru că le-am fost recomandați. De cele mai multe ori au probleme de piele și caută de mult timp o soluție.
- Daca ar fi sa cream ad-hoc un top 10 produse Panseea, cum ar arata acest top? (produs/calitati enumerate/preturi)
Cum gama noastră de produse este restrânsă, este greu să facem un top 10. Dar cu siguranță avem un top 7 produse.
- Tinerețe fără bătrînețe – cremă de zi pentru ten normal și uscat. Este crema emblemă Panseea, cu efecte antirid, hidratantă și emolientă. Este și o cremă de ochi perfectă sau bază de machiaj. Preț 85 RON
- Lavlait – lapte demachiant pentru orice tip de ten. Este un produs unic, credem noi cel mai bun demachiant de pe piață, nu irită/usucă pielea si curata si cele mai rezistente produse de machiaj. Avem 100% feedback pozitiv, confirmat de toate clientele care il folosesc la demachierea sensibila din zona ochilor, fără probleme. Pret 55RON
- Atingerea zânei – cremă pentru mâini și călcăie, emolientă și reparatoare. Cei cu mâinile uscate/crăpate simt imediat diferența, ajută la vindecarea iritațiilor produse de săpun, dezinfectanți, și se absoarbe foarte repede. Pret 80 RON
- Regina nopții – cremă de noapte pentru ten normal și uscat. Bogată în unturi hrănitoare, uleiuri antirid, are o absorbție excelentă și lasă tenul hidratat și suplu. Preferata clientelor în ceea ce privește parfumul relaxant de iasomie. Pret 110 RON
- Pasărea măiastră – cremă de corp. Descrisă într-un singur cuvânt: mătăsoasă. Intră repede în piele, actionează rapid și pe termen lung, nu are parfum și poate fi folosită inclusiv de bebeluși. (de altfel, a fost creată inițial pentru iritațiile de scutec ale baiatului cel mic). Pret 70 RON
- Frumoasa adormită – cremă de noapte pentru tenul gras. Luminează și calmează tenul gras, ajută la reglarea producției de sebum. Folosirea ei este o experiență în sine, cu un parfum floral cuceritor. Pret 110 RON.
- Ondine – cremă de corp after-sun. Vedeta zilelor de vară și de plajă, este cea mai bogată cremă în ingrediente reparatoare și emoliente. Aduce hidratare de lungă durată și lasă pielea fină, dar cel mai important, fixează bronzul și-l menține mult timp după plajă. Avem multe cliente care o comandă și în sezonul rece, pentru că le place cum se simte pielea după folosirea ei. Pret 90 RON
- Transformarea digitala cuprinde si brandurile de nisa si, cu siguranta, in cazul vostru, online-ul si social media au avut un cuvant de spus in 2020. Cum va arata – in conditii dificile de predictibilitate offline in acest moment – viitorul Panseea?
Emil: Pentru noi online-ul a fost de la început canalul principal de promovare. Natura produselor noastre se potrivește cu mediul online. Credem că aici este viitorul industriei de beauty, cu foarte puține magazine fizice.
Viitorul Panseea, în primul rând, este asigurat de produse si calitatea lor. Chiar daca ritmul schimbării este lent, produsele naturale de calitate sunt viitorul industriei de beauty.
În al doilea rând, ne dorim să construim în jurul brandului un public fidel, informat, care consumă în functie de nevoi și care vede valoare adăugată în ingrediente naturale și produse locale.
Carmen: Eu sunt un mare susținător al progresului tehnologic, cred că online-ul oferă o vizibilitate și o accesibilitate nemaîntalnite până azi. Digitalizarea oarecum forțată pe care o trăim acum va accelera alfabetizarea tehnologică în România, atât de necesară. Iar de aici, nu putem vedea decât beneficii, pentru toată lumea.