Techir – #fROmos

interviu cu Oana Stan, co-fondatoare si Brand Manager Techir
  1. Draga Oana, ne bucura faptul ca, uite, cu acest interviu cu tine, cream un cerc in timp. Au trecut niste ani de la prima editie a Expozitiei Cosmobeauty la care participai cu @Techir – un brand din Techirghiol – si multe s-au schimbat de atunci, insa brandul a devenit din ce in ce mai puternic. Sunt oare romanii mai dornici sa cumpere produse romanesti?

Da, asa este, au trecut 4 ani de la participarea brandului Techir la EXPO #Cosmobeauty. Si intr-adevar de atunci pana astazi s-au produs multe schimbari in viata mea, atat pe plan personal, cat si pe plan profesional. Cu siguranta in tot acest timp, Techir si-a demonstrate potentialul si a crescut de la luna la luna, de la an la an. Si in fiecare an, eu si echipa am putut sa observam evolutia brandului, felul in care treptat castigam procentual cota de piata, castigam feedback pozitiv din partea consumatorilor, satisfactia lor si cel mai important, loialitatea lor.

Deci clar a fost o perioada benefica, roadele muncii nostre s-au vazut. Acum, la 4 ani distanta de la participarea la EXPO Cosmobeauty, este clar ca traim vremuri diferite, dar din care cu siguranta putem sa concluzionam faptul ca, consumatorul roman este din ce in ce mai deschis catre produsele romanesti. Si poate intr-adevar acest trend sau aceasta dorinta de a da o sansa producatorilor romani, a contribuit categoric la felul in care Techir a crescut in toti acesti ani. Si pe aceasta cale, vreau sa le multumesc consumatorilor care prioritizeaza produsele romanesti cand vor sa faca o achizitie. Este un prim pas pentru sustinerea economiei locale, un prim pas pentru sustinerea proiectelor antreprenoriale care au la baza un proiect de suflet, asa cum este si cazul Techir.

Deci, cu siguranta, acest trend de a consuma produse romanesti se simte. L-am observat foarte mult la targuri, cand interactionam in mod direct cu consumatorul si cand puteam sa-i observ motivele pentru care alege un produs romanesc, in locul unuia de retail din import. Nu se exclud unele pe altele, ar fi ipocrit sa spunem ca am putea sa folosim doar produse romanesti. Cu siguranta calitatea vine din export, dar categoric ne putem antrena modul in care cumparam si consumam si putem sa fim atenti sa prioritizam productia autohtona pentru ca doar asa putem sustine aceste branduri. Mai ales brandurile mici, care sunt la inceput de drum. Clar fara sustinerea si curiozitatea cosnumatorului romn de a testa Techir in primul an, nu am fi putut sa avansam. Deci, datoram evolutia brandului, consumatorilor care aleg produsele romanesti.

 

  1. Pentru cei care poate abia acum vor descoperi Techir si odata cu Techir si pe Oana Stan, ce le-ai spune, in ordine inversa: despre tine si despre brand?

Asa este, cu siguranta vor fi si sunt multi romani care nu au auzit inca despre Techir. Nu au auzit inca despre mine si proiectul pe care eu si echipa mea il dezvoltam. Dar cu siguranta au auzit despre Techirghiol. Iar statiunea balneoclimaterica Techirghiol, orasul Techirghiol au legatura directa atat cu mine, Oana Stan, cat si cu Techir ca brand.

Eu sunt nascuta si crescuta in Techirghiol. Acolo am originile si toata copilaria mea a fost legata de lac, de oras, de statiune. Si am putut sa vad inca de cand eram mica potentialul acestui loc, faptul ca vara se umplea statiunea de oameni care veneau pentru ceva in Techirghiol: pentru lac, pentru beneficiile apei si ale namolului. Veneau pentru a se relaxa, pentru ca simteau Techirghiolul ca pe o oaza de relaxare, o oaza de bine, un refugiu de la agitatia din viata lor.

Si, intr-adevar, pe masura ce am crescut, eu am vrut sa fug din Techirghiol, sa ajung la oras, in Constanta, in Bucuresti. De aceea, mi-am continuat studiile in orasele mai mari, chit ca a fost nevoie sa fac naveta. Dar imi doream sa imi depasesc limitele. Iar faptul ca veneam dintr- un orasel, m-a motivat.

Astfel, am plecat la liceu la Constanta, la facultate la Bucuresti, iar pentru Master mi-am dorit foarte mult sa pot sa testez si postura de student international. Si am plecat , dupa ce am terminat Facultatea de Administrarea Afacerilor la ASE, sa studiez Marketing in Londra si un semestru in SUA.

Dupa aceste experiente, iata ca tot in Techirghiol m-am intors. Dar m-am intors cu inima si mintea deschisa. Pentru ca am realizat ca trebuie sa dau inapoi orasului meu natal ce am invatat.

A fost una dintre cele mai bune decizii ale mele, sa ma intorc in Techirghiol dupa finalizarea studiilor. Si sa pun bazele brandului Techir.

Proiectul a aparut ca raspuns la intrebarea: De ce nu ar avea si orasul Techirghiol propria gama de produse cosmetice si terapeutice? Aceasta intrebare a aparut in contextul in care Techirghiol este membru in Asociatia Oraselor Termale Istorice din Europa. In aceasta Asociatie, sunt cele mai mari statiuni termale din Europa, precum Vichy, Bath, Evian, SalsoMaggiore si Techirghiol.

Curioasa fiind din fire, am studiat aceste statiuni si aceasta Asociatie impreuna cu tatal meu si am ajuns la concluzia ca ei valorifica resursele naturale pe care le au (fie ca e vorba de ape termale, de un namol sau de un izvor termal sau o apa salina) in compozitia unor produse cosmetic sau apa de baut. Atunci a aparut raspunsul la aceasta intrebare: Techir!

Eu eram inca studenta la facultate la Bucuresti cand a aparut aceasta idee. A fost foarte util si pentru Lucrarea de licenta, unde am folosit acest studiu de caz. In cadrul Lucrarii de licenta am studiat potentialul brandului in piata si am facut o comparatie intre asteptarile managementului si asteptarile consumatorilor vis-à-vis de acest brand. Am studiat pe 130 de respondenti(printre care parintii si bunicii colegilor mei) opiniile lor legate de pretul acestor produse, de distributia acestora (unde se asteapta sa le gaseasca – in farmacii sau retail), despre modul in care se asteapta sa fie ambalate. Si o multime de alte detalii care mi-au fost extraordinar de utile ulterior.

Apoi am luat toata aceasta informatie si am depus dosarul pentru un Proiect cu Finantare Nerambursabila. Si am reusit sa luam primele utilaje pe care le-am dus intr-un spatiu de productie inchiriat in Techirghiol.

Primele retete le-am facut in colaborare cu o chimista din Italia, din SalsoMaggiore Terme, una dintre statiunile ce fac parte din aceasta Asociatie despre care va spuneam. Treptat, lucrurile s-au legat.

In 2014, dupa ce m-am intors din Anglia am lansat brandul pe piata din Romania cu primele 3 produse. O crema hidratanta de fata, o crema hidratanta de maini si o crema antireumatica. De atunci pana astazi s-au facut 6 ani de munca non-stop, ani in care eu mi-am asumat 100% rolul de lider al acestui proiect si de co-fondator impreuna cu parintii mei. Totul a fost posibil si datorita sustinerii lor financiare si morale.

De aceea eu consider ca Techir este la baza un business de familie, un proiect antreprenorial dezvoltat doar din sustinerea familiei si din dorinta de a crea un proiect frumos pe plan local. Spun asta pentru ca si mama mea a fost implicata in mod direct, in momentul in care am dorit sa dezvoltam portofoliul de produse cu o linie de sapunuri. Cu mama mea am inceput sa produc sapunurile si a fost foarte bine pentru noi. Si cred ca sapunurile s-au vandut foarte bine si datorita implicarii directe, emotionale si a energiei pozitive care se punea in procesul de productie al fiecarui sapun. Acest lucru se respecta si se face si astazi in echipa noastra.

Ne asumam 100% faptul ca produsele noastre au la baza foarte multa manufactura si manufactura atrage si energia omului care prepara, ambaleaza sau pregateste comanda.

In acesti 6 ani de activitate, eu am promovat brandul Techir prin asociere directa cu mine, ne-am pozitionat drept un proiect antreprenorial romanesc, eu fiind antreprenorul din spatele proiectului. Pe langa ideea de business, ideea de a face profit, m-a ajutat foarte mult motivatia interioara de a pune bazele unui brand care sustine promovarea orasului meu natal. Pentru ca, impreuna cu Techir, noi promovam orasul Techirghiol, promovam resursele naturale din lacul Techirghiol, apa salina si namolul.

 Si cu aceasta ocazie, vrem sa repozitionam orasul Techirghiol drept oras Spa, asa cum era considerat in perioada interbelica. Astazi este vazut mai mult ca o statiune pentru varstnici, unde acestia vin sa isi trateze problemele reumatice. Dar Techirghiol inseamna mai mult de atat. Poate sa fie o statiune de familie, o statiune in care vii sa te bucuri de preventie, de relaxare, unde iti faci masaj, bai calde de namol. O statiune unde vii pentru a te simti bine in propria piele, in propriul corp. Si apoi, de ce nu, sa iti continui tratamentul acasa si sa te bucuri de ritualul SPA cu produsele Techir.  Techir functioneaza foarte bine ca si souvenir. Mai toti turistii pleaca bucurosi acasa la familii si la cei dragi, cu produsul local Techir.

  1. Ai 6 ani de piata si ai crescut fabulos ca cifra de afaceri. Mai exact, cum s-a produs aceasta evolutie a Techir? De la ce si cat a pornit ea?

Asa este! In toata aceast perioada, 6 ani mai exact cat implinim anul acesta, Techir s-a bucurat de evolutie atat ca si identitate de brand, a devenit recognoscibil in piata si a intrat in articole si topuri de branduri cosmetice romanesti. Iar lucrul acesta ne bucura foarte mult. Dar pe langa cresterea imaginii, evident au crescut si cifrele afacerii, datorita vanzarii. Cresterea vanzarii produselor Techir, a venit o data cu un folum forte mare de munca, cu o strategie flexibila, cu un plan flexibil de marketing si de vanzari. Pentru ca noi constant ne-am adaptat la ce am gasit in piata, la nevoile clientilor nostri. Techir este un brand foarte complex, pentru ca rolul de producator ne pozitioneaza foarte mult intr-o zona in care poti detine mult control.

 


Ca producator, ai control asupra intregului model de business. Tu esti primul care creeaza produsul, conceptul si tu decizi in ce directie se duce produsul tau, conceptul tau, portofoliul tau si business-ul tau. Tocmai de aceea ne permitem permanent sa facem schimbari si sa ne adaptam in functie de trendurile din piata si de schimbarile din piata.

 

Asa cum a fost si contextual pandemiei cu Covid 19, cand foarte rapid ne-am putut adapta sa incepem productia gamei de produse dezinfectante pentru maini si suprafete. In acesti 6 ani, cresterea vanzarilor a venit si datorita cresterii portofoliului de produse. Evident, in primii ani de activitate cand aveam pana in 10 produse in portofoliu , vanzarile erau mai mici. Iar astazi, cand avem peste 40 de produse, evident ca vanzarile au crescut si ele. Vanzarile au crescut si datorita dezvoltarii portofoliului de clienti de retail. Cam din anul 2016 am inceput sa intram in piata mai puternic cu distributia in farmacii si magazine naturiste nationale. In felul acesta ne-am asigurat prezenta nationala, iar consumatorii persoane fizice care ne cautau si ne urmareau in online pe Facebook si Instagram se pot duce in magazine si sa cumpere de acolo, nu mai sunt nevoiti sa comande.

Complexitatea modelului de business vine tocmai prin prisma faptului ca am accesat cam toate canalele de distributie si de vanzare posibile. Avem magazinul    propriu online, dar colaboram in acelasi timp si cu alte magazine online unde avem produsele listate. Suntem fizic in magazine naturiste, in Plafare, in farmacii independente sau chiar si in magazine mixte, magazine de suveniruri. In paralel suntem in retele: de retail, de farmacii, de magazine naturiste si chiar si in retele de librarii. Asta pentru ca produsul nostru, oricare din produsele din portofoliul nostru se preteaza pentru mai multe nevoi. Poti sa il folosesti pentru tine, sa iti faci un cadou, sa iti rezolvi o problema, sa te bucuri de beneficiile produselor. Dar in acelasi timp poti sa il folosesti drept cadou pentru cei dragi si atunci este evident ca se preteaza sa il gasesti intr-un magazin mixt sau in  librarie, de unde poti sa cumperi cadouri.  In aceeasi masura se preteaza sa il gasesti intr-un magazin de suveniruri pentru ca Techir are potentialul de a deveni un brand de tara, un brand cu care sa pleci de aici in alte tari catre prieteni, sau dupa ce ai vizitat Romania, sa il iei drept amintire. In loc de un magnet, sa pleci cu un sapun natural, cu apa si namol din lacul Techirghiol.  

Evolutia brandului a inceput in momentul in care am finalizat proiectul pentru accesarea Fondurilor Nerambursabile, dupa care am construit propria fabrica. O fabricuta la iesirea din Techirghiol, unde ne desfasuram toata activitatea de productie, logistica, depozitare si activitatea de dezvoltare a noilor produse. O data cu aceasta fabricuta, ne-am putut creste capacitatea de productie, si astfel sa asiguram volume mai mari si dezvoltarea portofoliului de produse.

Si o data cu asta am prins incredere sa accesam si sa abordam clienti din ce in ce mai mari. Si aici vorbesc despre clientii mari, despre clientii Bussiness to Bussiness, adica lanturile de farmacii si de magazine naturiste, carora le puteam asigura un volum de produse pentru listarea la raft pe plan national.

In paralel, am continuat sa mergem foarte mult la targurile de profil (targurile cu profil cosmetic, sau cele sezoniere de Paste si Craciun), unde interactionam in mod direct cu consumatorul final. Acesta testa produsele, le cumpara si noi  le spuneam ca pot sa gaseasca produsele noastre in farmacia X sau Y, de unde urmau sa cumpere apoi, direct.

Evident ca Techir a crescut de la zero, de la investitia proprie pe care am facut-o din fondurile familiei, apoi cu atragerea de fonduri nerambursabile de la primele echipamente pe care le-am cumparat, de la atragerea fondurilor pentru construirea fabricutei si utilarea acesteia si a crescut de la an la an, procentual, cu aproximativ 40%. 

Anul trecut am incheiat cu o cifra de afaceri de 200.000 de Euro, dar eu simt ca abia acum, dupa 5 ani de activitate brandul este pregatit pentru expansiune.

In acesti 5 ani, am invatat foarte multe despre industria cosmetica, despre retail, despre comert, despre aplicarea marketingului in aceasta industrie.

Iar acum ma simt cu adevarat mult mai pregatita pentru pasul urmator, de scalare a brandului. Si sunt sigura ca in urmatorii 5 ani se va bucura de o expansiune fabuloasa, fata de ce s-a intamplat in primii 5 ani de activitate.

 

  1. Pana la a deveni un brand de tara, asa cum suna dorinta ta acum, Techir s-a nascut ca un tribut adus tinutului tau natal si oamenilor din Techirghiol…

Techir ramane proiectul meu de suflet. Eu il consider ca fiind primul meu copil. Este proiectul care m-a ajutat sa ma definesc ca profesionist, pentru ca inainte de Techir eu nu lucrasem niciodata, nu am fost niciodata angajata. Eram foarte dornica sa invat, sa cunosc cat mai multe comunitati si cat mai multe proceduri de lucru si asta m-a ajutat foarte mult sa ma dezvolt ca profesionist. Poate mai mult decat sa fiu angajata intr-o firma. Sunt multumita de parcursul pe care l-am avut pana la a dezvolta Techir.

 


In momentul in care am decis ca drumul pe care il aleg este acesta de a-mi dedica timpul, resursele si de a da o sansa acestui proiect antreprenorial, am stiut ca sunt all in, ca ma dedic 100% si ca vreau sa scot din el ce este mai bun. Pe masura ce Techir creste si eu sa cresc cu el.

 

Asa cum am mai spus, motivatia pe care am avut-o si pe care o am, este  aceea de a transforma Techir dintr-un brand local intr-un brand de tara, un brand care sa reprezinte Romania si pe plan international, asa cum am avut deja ocazia sa o fac la Cosmoprof in Italia, acolo unde impreuna cu alti producatori romani am reprezentat industria cosmetica din Romania. A fost o experienta extrordinara pe care sper sa am ocazia sa o repet cat de curand.

Sunt sigura ca prin brandul Techir reusesc sa promovez statiunea Techirghiol, sa ajut la recastigarea imaginii ei de oras statiune. Imi doresc sa promovez statiunea drept o oaza de relaxare si liniste pentru familii, un loc de preventie unde poti sa te bucuri de aceste mici ritualuri de relaxare. Apoi sa ajungi sa descoperi si produsele Techir si sa te bucuri acasa de beneficiile lacului Techirghiol.

Pentru ca Techir asta isi propune: sa aduca un strop din lacul Techirghiol prin produsele noastre. Si sa ii ajute pe romani sa se simta miraculos in propria piele. Cuvantul miraculos este un cuvant puternic, un cuvant greu, care te face sa te simti optimist si increzator, te face sa ai asteptari mari de la un produs, dar sunt sigura ca imbratisand produsele Techir si atunci cand romanii le primesc in viata lor si le includ in stilul lor de viata, se vor bucura de beneficiile acestora. Fie ca aleg sapunurile naturale, fie ca aleg sarea de baie cu namol pulbere si isi fac in propria cada lacul Techirghiol, fie ca aleg cremele antireumatice cu efect terapeutic, care ii ajuta sa amelioreze durerile la nivelul corpului, cremele de maini, de calcaie, cremele de fata sau uleiurile de masaj care ii ajuta sa aiba parte de momente de relaxare si aleg sa isi hraneasca pielea cu ingrediente de calitate, ingrediente ce celebreaza miracolul naturii. Pentru ca ingredientele noastre, au ca inspiratie natura. De acolo alegem 80% din ingrediente, dar in aceeasi masura pentru ca suntem producatori si trebuie sa ne asumam produse care au valabilitate de minim 2 ani la raft, imbinam natura cu stiinta, cu chimia si integram ingrediente de sinteza care ne ajuta sa obtinem o emulsie, un produs stabil, un produs curat, un produs testat dermatologic, care sa reziste la raft.

 

  1. Sa facem un scurt “descriptio” al Techirghiolului, al namolului si apei sarate de Techirghiol.

Techirghiol este o statiune destinata persoanelor care iubesc linistea si relaxarea. Principala atractie a statiunii este lacul Techirghiol, situat intre statiunile Techirghiol, Eforie Nord si Eforie Sud, cel mai intins lac salin din Romania. Fauna si flora care populeaza lacul furnizeaza materia prima pentru producerea namolului sapropelic cu componenti minerali activi care ii dau o valoare terapeutica deosebita. Din toate punctele de vedere, namolul de la Techirghiol este unic.

Lacul Techirghiol este cunoscut pentru calităţile apei sărate şi a nămolului sapropelic, folosit în tratarea diferitelor afecţiuni: Indicaţii terapeutice, boli reumatismale, boli ale sistemului nervos, boli ginecologice, boli de piele, boli ale aparatului respirator, boli cardiovasculare, pareze, paralizii.

Apa sărată a lacului are cloruri de  sodiu şi magneziu, iodură de sodiu şi nămol sapropelic cu origine organică şi cu multiple săruri.

Apa sărată a lacului Techirghiol este puternic hipertonă, cu o concentrație de aproximativ 80g săruri minerale la litru, deoarece lacul Techirghiol este un fost golf maritim izolat de mare printr-o fâșie de nisip, ceea ce a condus în timp, la o puternică concentrare a sărurilor din apa de mare, în condițiile climatului arid al zonei. Apa lacului are o mineralizare totală de 52 g/l. Fiind atât de concentrată, apa nu se poate folosi simplă decât în cura externă, pentru băi, atât reci, cât și calde la bazin sau la cadă.

 

  1. Ai studiat in Marea Britanie si in SUA si, cu certitudine, ai gasit acolo idei transformate in concepte de afaceri de succes. Insa de la concept pana la implementarea lui e cale lunga. Si aici as vrea sa abordam un subiect delicat numit productia la Techir! Ce, cum, unde?

Inainte de a fi un brand cosmetic, un brand dedicat produselor cosmetice si terapeutice, Techir are in spate o firma producatoare. Noi suntem o societate care produce si prelucreaza ingredient, materie prima cu scopul de a produce produsul finit. Faptul ca suntem producatori, ca avem o fabricuta, avem colaborari cu multe tipuri de furnizori – de la de materie prima, ambalaje, materiale auxiliare, etichete, chimisti si servicii de testare a produselor ne permite sa fim competitivi, dar in acelasi timp ne obliga la foarte multa munca. Pentru ca a fi producator, a fi primul din lant, din punct de vedere a castigului, a pretului de cele mai multe ori te face de multe ori sa castigi cel mai putin. Toata productia are loc in fabrica din Techirghiol, unde ne-am mutat din spatiul inchiriat unde ne-am inceput activitatea. Avand un spatiu mai mare si capacitate de productie mai mare, ne-am permis sa ne extindem si de ce nu? sa avem mai multa motivatie. A fi producator implica foarte multe provocari zi de zi, provocari si in ce priveste fabrica, pentru ca intretinerea ei implica multa rabdare si responsabilitate, pentru ca se intampla multe lucruri pe care nu le poti controla (se strica un utilaj sau se sparge o teava – sunt lucruri pe care trebuie sa le rezolvi imediat pentru a continua activitatea). Pe cand daca esti distribuitor, trebuie sa asiguri depozit si o buna organizare logistica.

 


Pe langa faptul ca producem produsele si trebuie sa ne asiguram ca totul este bine pus la punct din punct de vedere a stocurilor si alegerea corecta a furnizorilor, un alt aspect foarte important este cel legislativ, cand noi ca producator trebuie sa ne asumam 100% responsabilitatea asupra produsului pe care il punem in piata, asupra calitatii, asupra testarii dermatologice si asupra stabilitatii acestuia.

 

De multe ori, produsul ajunge la raft, intr-un magazin sau o farmacie, dar acolo nu stii in ce conditii va fi tinut sau daca se vor respecta conditiile pe care tu le treci in declaratia de conformitate si in fisa tehnica. Si de aceea, noi ca producatori trebuie sa ne asiguram ca in orice conditii ar sta produsul nostru, ramane stabil, iar cand ajunge la consumatorul final, produsul va fi intact.

Stabilitatea produselor este externalizata, la o firma de ingineri chimisti. Ei  se ocupa impreuna cu noi de dezvoltarea produselor noastre cosmetice, testarea dermatologica si stabilitatea produselor.

Dupa ce avem toate lucrurile puse la punct, trebuie sa ne asiguram ca avem unde si cui sa le vindem si ca se vor bucura de o buna desfacere in piata. Procesul de vanzare si marketare a produselor necesita foarte multe resurse financiare si foarte mult timp si foarte multa rabdare. Anumite negocieri pentru colaborari cu lanturi de farmacii s-a intamplat sa se finalizeze chiar si in 2 ani de la inceperea discutiilor. Deci este un proces foarte greoi, care implica timp si lucruri de pus la punct si de cele mai multe ori noi, producatorii avem castigul cel mai mic, dar o satisfactie foarte mare. Tocmai de aceea am ales mai multe canale de distributie, pentru a compensa castigurile. Daca vindem in mod direct la targuri si magazine online castigam mai mult, daca vindem prin distribuitor, castigam mai putin.

Deci faptul ca suntem producatori, ne aduce foarte multe avantaje, dar in acelasi timp si foarte multe provocari si trebuie doar sa invatam pe masura ce crestem sa jonglam cu ele, sa le armonizam si sa scoatem ce este mai bun din activitatea noastra.

 

 

  1. De unde provin sau cum au fost create, imbuntatite de tine retetele Techir?

Atunci cand am inceput proiectul Techir, pentru ca sursa de inspiratie a fost reprezentata de Asociatia Oraselor Termale Istorice din Europa, primul gand a fost sa ne conectam cu unele statiuni si sa aflam care este modelul lor de business in ceea ce priveste produsele cosmetice si resursele naturale pe care le folosesc. Am gasit deschidere si colaborare in SalsoMaggiore Terme, din zona Parma, Italia, unde au un SPA termal, istoric. Acolo am gasit o doamna chimista care in baza buletinelor si a mostrelor de apa salina si namol din lacul Techirghiol a ajutat la dezvoltarea primelor retete a produselor Techir. A fost o decizie foarte buna, pentru ca a fost foarte important sa lucram cu o persoana cu expertiza in acest domeniu, care stie cum sa valorifice si sa integreze niste resurse naturale atat de speciale precum o apa salina si un namol terapeutic in compozitia unor produse cosmetic si terapeutice. Din acel moment, mi-am facut o idee despre modul in care se formuleaza un produs, modul in care se formuleaza o emulsie si ce ingrediente avem nevoie. Din momentul in care am gasit in Romania furnizorii de materie prima am inceput sa dezvolt relatii de lunga durata. Am gasit foarte multa informatie utila si la ei si au fost dispusi sa ne sustina cu dezvoltarea unor noi retete si cu mostre pentru materie prima.

Deci din momentul in care am inceput efectiv activitatea si productia in Romania, mi-am dat seama ca exista foarte multe resurse si aici. Chimistul nostru intern se ocupa de productia produselor si de finalizarea procesului de productie, pe cand in procesul de dezvoltare a produselor sunt implicata eu in mod direct. Eu ma ocup de partea de researching development, studiez piata, analizez trendurile si creionez portofoliul de produse. Pentru dezvoltarea acestora, lucrez in mod direct cu chimistul cosmetolog externalizat pe care il avem in Bucuresti. Cu echipa acestuia dezvoltam primele mostre ale produselor, alegem materia prima, furnizorii si apoi punem la punct testarea si stabilitatea produselor.

Imi place foarte mult aceasta parte din activitatea noastra, imi place sa fiu implicata in mod direct in dezvoltarea portofoliului. Mi-am alimentat aceasta pasiune si prin participarea la targuri, acolo unde luam contact cu cosumatorul final si puteam sa discut cu el si sa aflu ce alte produse i-ar placea sa gaseasca in portofoliul Techir si apoi noi sa putem raspunde nevoilor si cererilor cu produsele pe care le dezvoltam.

  1. Reteaua Techir functioneaza pe doua coordonate: offline si online. Care dintre acestea doua ti-a adus satisfactiile cele mai mari?

Adevarul este ca aceasta complexitate a businessului Techir imi ofera cea mai mare satisfactie si imi place foarte mult ca pot alterna cu canalele de vanzare si metodele de negociere.

Mediul online ne oferta oportunitatea de a avea propriul magazin si de a face disponibile catre consumatorii finali B2C toate produsele din portofoliu. Tocmai pentru ca avem magazinul online si colaboram si cu alte platforme si magazine online, nu am considerat oportun sa ne deschidem propriul magazin fizic ci sa ne concentram pe alte tipuri de colaborari offline.

Mediul offline ne ofera sansa de a ne bucura de distributie nationala si de a testa multiple colaborari B2B. De la farmacii si magazine independente, la lanturi de retail si de farmacii, la magazine de suveniruri, magazine de cadouri si librarii. Un alt tip de colaborare B2B drag mie este cel cu saloanele de masaj, SPA-urile si clinicile de recuperare medicala catre care promovam gama de uleiuri de masaj si cremele terapeutice.

Fiecare interactiune cu clientul B2C sau B2B imi aduce extrem de multa satisfactie si imi place sa fiu implicata in mod direct in procesul de vanzare si negociere.

 

  1. Participi des atat ca antreprenor invitat sa isi spuna povestea cat si ca brand in evenimente nationale si internationale. Exista un moment sau o persoana care ti-a marcat devenirea ca business woman?

Am o sete permanenta de cunoastere, de a descoperi informatii noi si oameni noi. Am participat in acesti 6 ani la extrem de multe conferinte, workshopuri, scoli de vara, seminarii, targuri ce m-au ajutat sa ma dezvoltat atat personal cat si profesional. Am invatat sa fac networking, sa primesc si sa ofer feedback constructiv si sa-mi consolidez o retea de contacte la care sa pot apela pentru sfaturi, pentru conexiuni sau pur si simplu pentru a ne bucura impreuna de o cafea si un pranz.

 


Este adevarat ca admir cateva femei de afaceri din Romania si ca am avut ocazia sa le si cunosc personal si sa ma inspir direct de la ele. Una dintre ele este Lucia Costea de la Secom, cu care am lucrat timp de un an intr-un program de mentorat si business coaching si de la care am avut de invatat extrem de multe lucruri.

 

  1. Ai o fetita, Ava si, cu atat mai mult ti se citeste fericirea si implinirea in priviri si ca mama, nu doar ca femeie. Daca fiica ta va dori sa duca mai departe mostenirea Techir, care ar fi acele simple sfaturi pe care i le-ai da?

Va spuneam ca il consider pe Techir mai mult decat un proiect de suflet, ci chiar il socotesc primul meu copil. Deoarece in 2017 Ava a aparut in viata mea si a completat povestea mea.

Ava m-a ajutat sa-mi descopar un nou potential si sa-mi descopar resurse interioare de motivatie si ambitie. Eu nu am putut sa ma bucur de concediu de maternitate ca la carte, dar a fost o experienta inedita pentru mine sa fiu si antreprenor si mama in accelasi timp si sa invat sa armonizez aceste roluri.

Ava acum a crescut si ma insoteste deja la unele intalniri, livrari, ne viziteaza la fabrica si la targuri si incepe sa inteleaga ce facem la Techir si isi doreste deja sa ajute si sa se implice.

Nu as putea decat sa o sfatuiesc sa ramana curioasa si dornica sa descopere. Sa-si pastreze mintea si inima deschisa pentru experiente noi si oportunitati noi fiecare o sa fie vorba despre Techir sau orice ar alege pentru viata ei profesionala.

Industria cosmetica este fascinanta si plina de satisfactii, la fel si productia, dar in acelasi timp aduce cu sine si multe provocari si foarte multa munca si perseverenta. Imi doresc pentru Ava sa se dezvolte si sa-si atinga pontetialul si sa devina cea mai buna versiune a ei in orice domeniu va alege sa lucreze.