Întregul proiect a început exact așa, ca un proiect. Abia mă mutasem în Praga și, deși lucram deja de ceva vreme ca makeup artist, era primul an în care o făceam full time, fully freelancing. Eram nouă, într-un oraș nou, unde nu aveam prieteni si nu cunoșteam pe nimeni. Și pe cât de frică îmi era să o iau de la capăt într-o piață nouă și un loc nou, pe atât de mult eram încântată de noua aventură care mi se așternea în față. Plus ca Praga este Praga: always was, probably always will be my dreamy city.
Nu știam cum să încep sau de unde, însă păstrasem legătura cu o fostă colegă de la cursul “de inițiere” în ale makeup-ului pe care îl absolvisem cu câțiva ani înainte. Nu eram prietene apropiate, ne înțelegeam bine și ne vedeam ocazional, o dată sau de două ori pe an, când aveam timp amândouă. Sincer vorbind, nu mă așteptam să iasă mare lucru, știam cât de competitivă este industria și că este a long shoot ceea ce voiam eu, însă fata a fost drăguță și m-a luat ca asistentă a ei la câteva joburi, pentru a da și eu cu nasul și a vedea cu ce se mănâncă acest job la nivel de pro. Ea deja progresase destul de mult și avea clienți și mult mai multă experiență comparativ cu mine, care practicasem numai part-time.
Cred că la unul dintre joburile la care am fost cu ea am asistat pentru prima oară la o discuție legată de modelele de culoare și de faptul că lumea în Praga, de la fotografi la makeup artiști și hairstiliști, nu știe cu adevărat să lucreze cu diferitele skin tones and colors, cu diferitele tipologii de păr, cu luminile necesare pentru a pune în valoare pielea de culoare închisă sau foarte închisă. Mi s-a părut foarte trist și oarecum lipsit de profesionalism, însă nu mi-am permis să comentez nimic, pentru că nu aveam un nume și nici vreo experiență în Praga. Am mers acasă și mi-am făcut temele: am cercetat și investigat piața, atât pentru Cehia, cât și pentru România. Iar concluzia a fost similară cu cea de mai dinainte: era uimitor cât de puțină diversitate există în termeni de culoare, rasă și orientare sexuală. De aceea, primii bani obținuți pe piața din Praga i-am investit mai departe în educația mea.
Mi-am dat seama cu rapiditate că dacă vreau să învăț să lucrez cu “global skin tones” va trebui să ies din teritoriul cunoscut de mine, al Cehiei și României și să mă duc acolo unde populația este mai diversă și deci și trainerii au skilurile si determinarea necesare de a știi, înțelege și accesa această diversitate. Am călătorit prin Europa și America pentru a ajunge la trainerii pe care mi-i doream și îi respectam. Unele experiențe au fost cu siguranță mai interesante decât altele, însă de la toți am avut ceva de învățat. Am făcut cursuri și workshop-uri, bineînțeles, și în România și în Cehia. Două mari probleme, din punctul meu de vedere, au fost mereu evidente: lipsa de diversitate în materie de “culoare a pielii“ și subiectul spinos al igienei – dar acesta este o poveste pentru altă dată. Cât privește lipsa de varietate a modelelor în demonstrațiile și cursurile trainerilor, mi s-a spus clar că “piața nu o cere”. Eu însă cred ca piața o cere și ca există diversitatea și nevoia necesare pentru a ne eleva ca profesioniști și artiști. În imaginile alăturate veți vedea o parte dintre clienții și modelele mele din Cehia și România. Subiectul LGBT este încă unul spinos și prea puțin reprezentat pe piețele locale de beauty, din păcate!
Înainte de a lucra ca makeup artist am avut ocazia și privilegiul de a fi client de câteva ori, atât în țară, cât și în afara ei. Am observat lucruri și practici care mi-au plăcut și pe care le-am “furat” și eu și încorporat în tehnica și serviciile mele. Am observat și lucruri care consider că lipsesc și asta m-a ajutat să îmi dau seama mai bine de anumite aspecte al drumului pe care vreau să îl urmez și de ceea ce îmi doresc să ofer în materie de servicii și abordare. Lucrând tot mai mult, am căpătat experiență și încredere în mine și am văzut care este approach-ul meu vis-a-vis de industria de beauty și de clienți, viziunea mea despre frumusețe.
Praga este una dintre cele mai mari destinații de nunți din Europa și un oraș turistic imens, vadul de oameni care vine de pe tot mapamondul aduce cu sine multă diversitate în termeni de vârstă, culoare, naționalitate, orientare sexuală, religii și cultural backgrounds, iar specialiștii în stare sa deservească toata această diversitate la nivel pro sunt foarte puțini. Și în Romania la fel, mai ales prin prisma faptului că noi nu oferim aceleași condiții și oportunități în materie de turism. Cu toate acestea, după cum spuneam, nișele de piață există și au nevoie de atenție.
Am decis să pornesc acest proiect pentru că mi-am dorit ca munca mea sa aibă un scop și un mesaj mai profund decât doar acela al unui makeup sau look, decât doar simpla dorință și putință de a face pe cineva să arate mai bine. Îmi doresc ca cei cu care lucrez, nu doar să arate, ci și să se simtă mai bine! Da, puterea makeup ului este incredibilă și este uplifting, însă toate aceste persoane ignorate sau marginalizate au nevoie să se regăsească în “lait motivele” normelor noastre de frumusețe. Am vrut să dau voce și fețe tuturor acestor oameni minunați pe care am avut privilegiul de a-i cunoaște și de a lucra, pentru a transmite faptul că a fi diferit de majoritatea locului în care te afli nu este un păcat, că alegerile tale nu trebuie judecate, ci respectate, atât timp cât sunt mindful și nu implică a face rău unei alte persoane sau ființe vii.
Am vrut sa creez un safe space pentru toți cei care care nu își găsesc reprezentarea și recunoașterea în cele mai multe dintre elementele constitutive ale vieții de zi cu zi. Și, făcând acest lucru, progresând și lucrând cu din ce in ce mai multe persoane, am ajuns sa cunosc oameni minunați și să leg prietenii.
Nu îmi place să fiu judecată pentru alegerile mele, fie că sunt de makeup sau țin de libertatea mea sexuală sau religioasă, așa că nici eu nu judec. Este simplu și este exact așa: suntem cine suntem și iubim pe cine iubim. Ca expat, am întâlnit și oameni primitori și diferite grade de xenofobism și chiar misoginism. Vreau ca mesajul de incluziune și acceptare să se propage cât mai mult și lucrez din tot sufletul la asta. Nu este vorba doar de niste nișe ale pieței care sunt bune de exploatat, este vorba în primul rând despre a clădi încredere și a arata celor care nu reprezintă majoritatea că sunt văzuți, apreciați și ca au aceleași drepturi și posibilități si pot beneficia de aceleași servicii ale pieței, la fel ca oricine altcineva.
Consider ca nu esti cu adevarat profesionist daca nu stii sa lucrezi cu toate culorile, texturile, tipurile de piele. Makeup ul este o arta, dar este și o știința (cum foarte frumos o spun si cei de la Kryolan), care, pentru a ajunge cu adevărat la un nivel pro, trebuie luată în serios și tratată ca atare.
Trăim într-o epocă in care #beautyisdiverse nu mai este doar un trend și ceva cool, ci a devenit o mișcare și o realitate în ceea ce privește incluziunea și being non-judgmental. Marile branduri ale industriei de beauty se trezesc la realitate, iar reprezentările campaniilor de beauty si fashion încep și ele să fie din ce în ce mai diverse și mai inclusive. Până și in dm-urile din Praga, dacă acum câțiva ani nu găseam ceva mai deep decât un banal tan, și acela super orangy, acum constat cu bucurie că lucrurile încep să se schimbe. Nu atât de repede cât ar fi nevoie, evident, dar schimbarea se face simțita și în cele mai banale aspecte ale vieții.
În epoca globalizării și a social media, conceptul de “identitate” a ajuns să schimbe percepția noastră despre noțiunea de “frumos” și “frumusețe”. Doar pentru că cineva nu se încadrează în idealul de imagine, de frumusețe, nu înseamnă că acea persoană nu este frumoasă și că ar trebui tratată diferit!
„Ce este frumos acum?” Am primit o multitudine de răspunsuri, toate incluzând bărbați, femei sau persoane care nu se identifică în nici unul dintre genuri. Tineri sau în vârstă, de diferite culori, înălțimi, forme corporale, de diferite orientări sexuale sau religioase, cu “dizabilități” sau fără, cu toții avem nevoie să ne regăsim în lumea în care trăim, avem nevoie de acceptare și înțelegere. Oriunde ne uităm, industria de beauty și fashion ne prezintă idoli și modele care nu mai deservesc clasicele stereotipuri înrădăcinate în cultura noastră, ci dimpotrivă subliniază individualități amețitoare existentă în viețile noastre ale tuturor.
Va las alăturat câteva poze din proiectul meu #beautyisdiverse. Pentru mai multe materiale vă invit cu drag pe platforma www.thebeautybunch.eu, pe site-ul meu http://roxanapopamakeup.com sau pe paginile mele de social media: www.instagram.com/rpm_roxanapopamakeup, www.facebook.com/RoxanaPopaMakeup
by Roxana Popa