Despre hranirea sufletului, dezvoltarea propriei semnaturi in business si relatia de tip ‘aide-mémoire” cu partenerii Amway
Interviu cu Ioana Enache – GM Amway Romania, Bulgaria si Grecia
“Fiti realisti, cereti imposibilul!” spunea Sartre. Ce a cerut Ioana Enache imposibil de la ea si a si primit?
Ce afirmatie!
Este inspirationala, dar obliga foarte mult.
Trebuie sa recunosc ca da, sunt perceputa ca foarte exigenta in asteptari, incerc insa sa nu cer de la cei din jur lucruri pe care nu le cer si de la mine insami. Cred ca e parte din frumusetea fiecarei zile, a fiecarei vieti, sa incercam sa ne autodepasim si sa aducem plusvaloare prin ceea ce facem, in tot ce ne inconjoara, sau cum spun eu, in tot ce defineste semnatura noastra proprie. Acesta e unul din lucrurile nu imposibile, dar grele, pe care le cer in primul rand de la mine, apoi de la ehipa mea, dar si de la cei dragi.
Un alt lucru “imposibil” pe care l-am cerut si am reusit sa mi-l daruiesc este timpul. Mi-am cerut mai mult timp pentru mine, fiindca am inteles ca momentele mele de liniste, tihna si armonie ma fac sa performez mai bine in business, dar si sa fiu mai fericita, mai creativa, mai inspirata sau sa iau decizii mai valoroase. Asa ca, pana si in cele mai grele perioade, gasesc timp pentru un corp sanatos, pentru nutritie si un ten bine ingrijit, pentru citit, pentru studiu si creativitate, pentru rasfat, prieteni si vacante – sigur, cand contextul social permite.
- Am remarcat, (fara voia mea, dar cu multa bucurie) ca impartasim pasiuni comune: designul de interior si inotul, fiecare cu provocarile si farmecul ei. De la momentul lor zero si pana astazi, ce au insemnat designul si sportul pentru tine? Cum ai traduce pentru public Poem Boem.(fara sa speculez vreun trend, consideri ca ti-au imbogatit, pur si simplu, fiinta si viata, asa cum, de exemplu, am simtit ca mi-au schimbat-o mie?)
Ambele sunt pasiuni care ma incarca cu energie buna, in mod total diferit, asa cum ai si mentionat in intrebare.
Pasiunea pentru designul interior am descoperit-o odata cu redecorarea vilei noastre de la Sinaia, cea care mai tarziu a primit de la sotul meu frumosul nume Villa PoemBoem. Cand am cumparat acea proprietate, impreuna cu sotul meu, am decis ca este datoria noastra sa redam unei vile istorice “hainele” care sa respecte epoca in care a fost cladita, modul de viata de atunci, dar si arhitectura, povestea ei.
In acea perioada am citit multa memorialistica, am savurat, prin lectura, toate detaliile perioadei interbelice, viata in perioada regalitatii, am selectat cele mai potrivite echipe pentru a lucra la restaurare, am pus suflet si timp, am imbogatit memoria vizuala cu tot ce vedeam in revistele de design interior pe care le gaseam in acea perioada si am facut zeci de mii de pasi prin targurile de design si de antichitati din Romania sau din toate tarile in care am calatorit atunci. De multe ori, uitandu-ma in urma am senzatia ca in acei ani cat a durat restaurarea si redecorarea, am trait cateva vieti….probabil ca le-am si trait prin lecturi si vizual. La schimb am primit insa ceva mult mai valoros decat un bun material, ceva ce nu o sa-mi ia nimeni niciodata si anume reintoarcerea la mine, la radacinile mele, la esenta fiintei mele, la ideea ca a trai frumos este ceva ce ne datoram, pentru ca am realizat pe tot parcursul acelui proiect ca eu, de fapt, lucrasem in toata perioada reconditionarii vilei, la (re)design-ul interior al sufletului meu, a vietii mele. Din fericire, acest cadou a ramas in viata mea, m-am bucurat ca impreuna cu sotul meu sa adaugam inca patru proprietati (in Bucuresti) cu design-ul interior care poarta semnatura PoemBoem, in stilul nostru, deja recognoscibil pentru cei care le-au vazut. Ce este cel mai valoros insa, este ca am continuat sa ne traim viata ghidati de ideea ca daca stim ca avem un suflet, stim si ca trebuie sa il hranim.
Cat despre inot, ah, aproape ca as vrea sa scriu o carte despre acest sport splendid si despre ce a insemnat el pentru mine atat din punct de vedere al armoniei fizice, cat mai ales in echilibrul emotional. Eu am facut inot de performanta intre 6 si 11 ani. Din pacate doar 5 ani, dar au contat enorm pentru tot parcursul meu de dupa.
Inotul este un sport solitar, esti tu cu tine, iar competitia este, ca in viata, doar cu propria persoana. De la acest sport am invatat ca tine doar de mine daca sunt pe podium la o competitie, sau nu. Tot de la inot am invatat sa vizualizez viitorul, cum doresc sa arate anumite lucruri, ce rezultate doresc sa obtin si ce trebuie sa schimb, sau cum trebuie sa ma antrenez diferit pentru a ajunge acolo. Este un sport al mintii, in aceeasi masura in care este un sport al corpului. As sfatui toti parintii sa dea o sansa copiilor lor cu acest sport. Nu toti copiii il prefera, dar pentru cei care il aleg, este un mare cadou in viata, eu asa il consider.
Daca ma intrebi ce mi-a lipsit cel mai mult in aceasta perioada de “lockdown”, exact asta mi-a lipsit: inotul. Acest sport extraordinar si felul in care ma pot juca cu ce doresc sa obtin de la mine, de la corpul si mintea mea de fiecare data cand inot. Cateodata inot ca sa ma eliberez de ganduri, cateodata din contra, ma ajuta sa ma concentrez pe ceva ce imi doresc sa rezolv, iar joaca aceasta creier-corp nu are limite.
Inotul este pentru mine un sport-prieten, asa ca abia astept sa se redeschida bazinul, sa pot inota din nou. 😊
- Era o vreme cand oamenii confundau poezia cu stiinta si metafora cu adevarul. In zorii celui de-al treilea mileniu, peisajul nu mai arata deloc asa. Astazi deschidem ochii, ne spalam bine pe fata, dimineata, bem un flat coffee* si deschidem agenda. “Care este programul de azi al Ioanei Enache, GM Amway, Romania, Grecia, Bulgaria?”
Aceasta a fost intotdeaua o intrebare grea pentru mine, iar in acest context de schimbare e inca si mai grea. Inainte de Covid-19, programul meu era imprevizibil, agenda plina de numeroase calatorii, rar imi incepeam ziua in acelasi oras sau in aceeasi tara, aveam ziua plina de intalniri, lansari de produse noi, etc.
In aceasta perioada, un lucru s-a schimbat cu siguranta: mi-am inceput toate zilele de acasa (ceea ce e o schimbare binevenita pentru ca nu mai petrec cateva minute in zorii zilei gandindu-ma in ce tara sunt, in ce oras sau hotel) insa agenda mea a inceput in fiecare zi tot cu imprevizibilul, pentru ca, desi nu am calatorit deloc in ultimele luni, toate lucrurile s-au schimbat intr-o dinamica pe care nu am intalnit-o niciodata in cei 30 de ani de experienta. Am adaptat deci zilnic “agenda”, am lucrat foarte-foarte mult pentru a face tranzitia integrala a business-ului catre online, pentru a oferi distribuitorilor si clientilor tot sprijinul necesar in aceasta perioada marcata de schimbare. Din fericire, acest efort imens din partea tuturor a venit si cu rezultate bune, semn al unui parteneriat de exceptie pe care il avem cu distribuitorii Amway si cu echipele din toate cele trei tari de care ma ocup.
Am pastrat un singur element constant, in ambele perioade: dorinta permanenta de evolutie, de auto-depasire – a mea, a echipei, a business-ului.
In ce priveste agenda mea personala, au fost cateva saptamani bune, in martie si aprilie cand nu reuseam nici sa mananc, cu atat mai mult sa am timp pentru echilibrul meu. Asta pana cand am gasit un crampei de timp in netimp si am spus stop. Stop: am nevoie de timp pentru mine! Asta este, eu asa functionez. Pentru o perioada am gasit acest timp pentru mine foarte devreme dimineata cand ma trezeam la 6.00 doar ca sa mai apuc sa citesc ceva si sa stau putin cu gandurile mele. Apoi am mai gasit timp pentru mine si spre seara. Astfel, incet incet, am reglat din nou relatia mea cu timpul meu, adica cu viata mea, pentru ca timpul nostru este viata noastra…..si, ah, de cate ori uitam asta!
Apoi am reusit ca anumite seri sa fie momente frumoase pentru familia noastra. De cand este putin mai cald stam la povesti seara pe terasa, la lumina lumanarilor, cu o muzica buna si cu noi, asa, fericiti ca acest context ne-a permis sa fim din nou impreuna. Chiar vorbeam cu sotul meu ca niciunul din noi nu mai spera sa avem privilegiul de a-l avea pe Luca (care in mod normal este la Londra, student), alaturi de noi, atat de mult timp 😊
De cand regulile de distantare sociala s-au relaxat putin am inceput sa ies la plimbari lungi pe jos sau cu bicicleta, iar in momentele cu tihna citesc sau petrec putin timp in discutii pe platformele de Social Media; stii probabil ca sunt pasionata de Instagram si ma bucur sa interactionez cu oamenii (si) aici, sa impartasesc din lucrurile care imi bucura sufletul sau ma inspira.
- In urma cu multi ani, am fost invitata in calitate de redactor-sef intr-un media trip Amway la München. Stiam putine lucruri despre Amway si, honestly, eram usor circumspecta. Acel trip de 3 zile mi-a schimbat insa la 1800 imaginea pe care mi-o croisem despre Amway. Cum ai intrat tu in contact cu Amway, dupa o experienta post-multinationale si post- antreprenoriat si, mai ales, ce te-a facut sa ramai in aceasta companie?
M-am alaturat echipei Amway in ianuarie 2012, in urma unui proces de headhunting care viza alegerea celei mai potrivite persoane pentru pozitia de Director General pentru Amway Romania. In momentul in care am fost contactata pentru acest rol, nu cunosteam foarte multe lucruri despre companie si m-am bucurat sa descopar foarte multe aspecte pozitive care de altfel m-au si determinat sa fac o schimbare in traseul meu profesional de atunci si sa accept oferta. Am fost placut surprinsa de brandurile care se afla sub umbrela companiei, de valorile pe care a fost cladita, de filozofia de business si de parteneriatul autentic in relatia cu distribuitorii Amway.
Acum stiu ca in decizia managementul european al companiei a contat foarte mult atat experienta mea in companii multinationale, cat si cea ca antreprenor, competentele acumulate in pozitii de management in domenii ca marketing, comunicare, PR, vanzari sau managementul schimbarii.
Asa am inceput o calatorie extraordinara, intr-un model de business diferit de tot ce experimentasem pana atunci, inconjurata de produse impecabile, care mi-au schimbat radical rutina de ingrijire personala, relatia cu nutritia si cu nivelul de calitate a vietii in general.
Mai mult decat atat, am cunoscut oameni extraordinari in interiorul companiei si in randul partenerilor, astfel incat 8 ani mai tarziu ma bucur in continuare de fiecare zi de lucru.
- In acel mediatrip, am cunoscut–o pe Çandan Çorbacoglu(medic si diplomat) si daca nu as incalca regulile dimensiunii fontului, i-as adauga in fata numelui cu “cele mai mari majuscule posibile” particula “doamna”. Eleganta, vivacitatea, sarmul, inteligenta erau in ADN-ul acestei femei. Te cucerea pe toate fronturile! Acelasi lucru l-am simtit cand te-am descoperit pe tine. O eleganta dublata de frumusete si inteligenta, dincolo de deviza #leadershipwithgrace! Cum se castiga acest #leadershipwithgrace?
Iti multumesc pentru compliment, e o mare bucurie sa fiu perceputa astfel. Cred ca ceea ce suntem fiecare dintre noi e suma experientelor care ne-au marcat, a alegerilor pe care le-am facut, a oamenilor de care ne-am inconjurat. Si nimic nu face un chip mai frumos decat un spirit impacat cu trairile lui. Cat despre “leadership with grace”, este filozofia mea si modul in care eu am ales sa fac lucrurile in viata, cu o eleganta determinare, cu mult profesionalism, cu o etica si verticalitate fara echivoc, dar si cu o autentica grija pentru oameni. Determinarea este importanta, dar este esentiala eleganta: relationala, conversationala, a deciziilor. Este foarte important, oricat de ciudat ar parea, sa te pui in slujba celorlalti. Cu aceeasi masura cu care dai, ti se si intoarce.
In momentul in care am ales sa ajut si sa fiu mai mult pentru ceilalti decat pentru mine, mi s-au intamplat lucruri bune. Deci, „leadership with grace” a devenit o filozofie de viata. Cred in ea, asa cum cred si ca un lider trebuie sa fie vizibil, prin urmare am iesit din zona de confort si incerc sa fiu prezenta in social media, mai ales pe Instagram.
- Amway se bazeaza eminamente pe oameni si pe dorinta lor de mai bine, oameni decisi sa isi faca viata mai frumoasa si mai prospera iar meritocratia este cea premiata de fiecare data. Ce face compania pentru acesti oameni, de fapt?
Amway este o afacere de familie care functioneaza si are succes in toata lumea de peste 60 de ani, iar pentru mine, un admirator declarat al antreprenorilor si al conceptului de plusvaloare, este confirmarea faptului ca lucrurile bine facute, cu valori clare, frumoase, cu determinare, pro-activitate si foarte mult respect, aduc in timp satisfactii extraordinare, asa cum este aceasta aniversare a business-ului Amway pornit acum 60 de ani de cei doi fondatori, doi oameni curajosi care au cautat o idee de business care sa faca diferenta si sa ajute oamenii sa duca o viata mai buna.
Ma bucura foarte mult sa regasesc si acum in business-ul din regiunea noastra aceeasi dorinta de a sprijini oamenii sa duca o viata mai buna, prin ceea ce oferim partenerilor de business si clientilor: un model de business care pune antreprenorul in prim plan si un portofoliu exclusiv de produse premium care au la baza grija pentru mediu si sustenabilitatea.
Produsele Amway au la baza foarte multa cercetare si inovatie, precum si ingrediente de cea mai buna calitate, din surse verificate, astfel incat sa putem oferi partenerilor si clientilor produse de o calitate neindoielnica.
Afacerea Amway e caracterizata de flexibilitate, de aceea, in zilele noastre, e mai moderna ca niciodata. Oferim fiecarui partener care ni se alatura instrumentele necesare pentru a porni usor si natural, cu riscuri si investitii minime pe un drum antreprenorial care ofera multe satisfactii si beneficii.
Afacerea se poate dezvolta de oriunde si oricand, iar rezultatele sunt direct proportionale cu efortul investit.
In plus, echipa Amway sustine fiecare antreprenor, in functie de nevoi, cu orice este nevoie, de la traininguri si programe de dezvoltare, pana la tehnologie foarte avansata si programe motivante, astfel incat afacerea sa poata fi dezvoltata usor, fara a necesita costuri fixe, birouri sau spatii comerciale, de lansare, etc.
In prezent ne bucuram de roadele unui parteneriat foarte solid pe care il avem cu partenerii Amway, bazat pe multa incredere si respect, iar acest lucru se vede din afara cel mai usor prin premiile pe care le-am castigat impreuna cu intrega echipa din zona de care ma ocup, alaturi de care am primit trei ani la rand premiul pentru cel mai performant business din Europa si cea mai mare crestere a clientilor fideli.
Pentru mine personal relatia directa cu partenerii Amway este o sursă constantă de inspirație, un “aide-memoire” permanent al faptului ca viziunea, flexibilitatea si ambitia sunt elemente-cheie in dezvoltarea cu succes a unui business. E o bucurie sa lucrezi zi de zi alaturi de oameni care vor sa faca diferenta in vietile lor si ale celor din jur si care fac tot ce le sta in putere sa reuseasca.
- Portofoliul Amway este unul impresionant si ar fi nedrept sa te rog sa alegi o gama sau un produs, dar sigur iti amintesti care a fost primul produs Amway de care te-ai indragostit? (in cazul meu a fost o pudra Artistry)
La inceput a fost gama de produse Artistry Youth Extend, care a fost dragoste la prima testare si care a ramas de atunci in ritualul meu zilnic de ingrijire a tenului.
Apoi, cand eram deja in companie, am lansat primele nutricosmetice din portofoliu, Truvivity, si le-am adoptat si in rutina mea. A urmat lansarea Dermasonic, un dispozitiv cosmetic cu doua capete: unul care curata in profunzime si unul care ajuta serurile sa patrunda mai bine in piele – si care in aceasta perioada in care saloanele au fost inchise, s-a dovedit indispensabil. Apoi, anul trecut am lansat Artistry Signature Select Serum, un ser pe care il poti personaliza in functie de nevoile tale si care, in combinatie cu Dermasonic, face minuni… Si de cateva saptamani, o noua lansare si o noua iubire: Truvivity Oxibeauty, un produs nutricosmetic ce lupta impotriva stresului oxidativ. Toate acestea au intra pe lista mea de produse necesare si de care sunt indragostita.
Insa, de cand cu Covid, ma felicit in fiecare zi ca am achizitionat pentru familia noastra filtrul de apa eSpring si ca am o baza nutritionala foarte buna data de Nutrilite, suplimente alimentare pe care le-am inclus in consumul zilnic de peste 4 ani. Niciodata nu mi-am imaginat un context ca cel pe care il traim. Le-am ales din cu totul alte motive, dar uite cum viata ne arata cat de importante sunt deciziile (in cazul acesta – produsele) care iti fac viata mai sanatoasa si mai sustenabila.
- Valori reale, responsabilitate, succes. Ce ai mai adauga intr-o pledoarie a ta in fata unui public care nu stie cine este Ioana Enache?
As zice asa: Ioana Enache este un om absolut obisnuit, care se bucura de viata, de natura, de oameni si iubire, incercand sa lase in urma parfumul lucrului bine facut si al elegantei sufletului.
Sunt patru lucruri la care tin si pe care le am mereu aproape in toate demersurile, deciziile si trairile mele:
- Daca stii ca ai un suflet, stii si ca trebuie sa il hranesti.
Astfel, bucuria, iubirea, echilibrul in familie, prietenii dragi, cantecul si dansul – sunt prima mea prioritate, lucrul cel mai de pret pentru mine.
- Dezvoltarea propriei semnaturi in business, proiecte sau societate pentru ca mi-am dat seama ca atunci cand depun mult efort – daca el se concretizeaza in succes cu scop, dar si durabil – atunci percep efortul ca pe o investitie in plusvaloare si totul capata sens si imi este mult mai usor sa fac lucrurile cu zambetul pe buze.
- „me time”, adica timp pentru mine si micile bucurii care imi hranesc corpul, spiritul, sufletul, feminitatea.
- Co-existenta – indiferent ca vorbim de viata personala sau profesionala, coechipierii bine alesi sunt esentiali pentru a trece cu bucurie prin viata.
- Fiecare carte e capabila sa ne prelungeasca viata cu exact durata citirii ei. Ce a citit Ioana Enache intr-o perioada in care, cu totii, ne-am confruntat cu AAC – Agentul apocaliptic corona virus?
Asa cum iti spuneam, am citit mult in aceasta perioada si ma bucur sa pot recomanda doua dintre aceste lecturi:
- Noua arta a timpului impotriva stresului – scrisa de Jean-Louis Servan-Schreiber si
- Eleganta ariciului – scrisa de Muriel Barbery
- Sa incheiem sub cele mai optimiste orizonturi acest interviu. Care este cea mai funny replica a ta?
Sincer prima replica ce-mi vine in minte nu e una funny, insa e o replica-semnatura, pe care sunt sigura ca fiecare membru al echipei mele ti-ar putea-o reproduce; aceasta este: “challenge the status-quo”, adica ce putem face mai bine in aceasta situatie? Condenseaza dorinta mea de plus-valoare in orice, lupta cu plafonarea, cu “e bine si asa”.
Aceasta e replica care ma defineste. Ce putem face mai bine? 😊
Foto: Kathrin Weident